Od najmłodszych lat powinniśmy uczyć dzieci jak być opiekuńczym, odpowiedzialnym za kogoś, jak dbać i troszczyć się o innych. W ten sposób dzieci wypracowują w sobie odruch wczuwania się w czyjąś sytuację, w tym przypadku zwierzątka. To korzystnie wpływa na kształtowanie się dobrych cech charakteru. Dziecko uczy się empatii. Sposób traktowania zwierząt przez dzieci musi mieć ogromne znaczenie dla kształtowania się osobowości. Niestety, w sposób destrukcyjny dla dzieci, wykorzystują ten mechanizm terroryści, szkoląc najmłodszych do zabijania, wzorując się na faszystowskich metodach indoktrynacji nieletnich znanych z historii. Ten smutny, a właściwie tragiczny przykład, potwierdza jak silnie na psychikę dziecka oddziałuje relacja ze swoim ulubionym zwierzątkiem.

Niektórzy z nas preferują małe zwierzęta, takie jak świnki morskie, chomiki syryjskie lub dżungarskie, myszy lub szczury laboratoryjne, a także myszoskoczki mongolskie czy jeże pigmejskie. Zabawa z takimi zwierzętami dostarcza dziecku wielu wrażeń sensorycznych.

Świnki morskie – terapia z ich udziałem nazywa się cavioterapią, wydają różnorodne dźwięki i mają ciekawe w dotyku futerko. Podobnie króliki, dostarczają wyjątkowych doznań dotykowych.

Małe gryzonie mają różnorodną strukturę sierści, ciekawe kształty uszu i łapek. Szczury są bardzo inteligentne i łatwo poddają się treningowi, potrafią nauczyć się wielu sztuczek. To jest bardzo motywujące dla dziecka. Maluch chętnie trenuje swojego pupila, w tym czasie, sam ćwiczy koncentrację uwagi na wykonywanym zadaniu, a także cierpliwość i konsekwencję.

Posiadanie małych zwierzątek jest aktywizujące do kreatywnej działalności dzieci. Maluchy chętnie tworzą i budują domki oraz zabawki dla swoich ulubieńców, wymyślają zabawy z nimi. Angażują się w karmienie i dbanie o czystość wokół nich. A jeśli nie, to jest okazja nauczyć je tego, na żywym przykładzie. To też jest niesamowita okazja do rozmów z dzieckiem o przyrodzie, o potrzebach innych. Dzieci uczą się spontanicznie opowiadać o swoich doznaniach i uczuciach.

Jeśli chodzi o ptaki, to warto mieć papugę mówiącą. Jest naturalnym trenerem skupiającym uwagę dziecka i zachęca do interakcji wokalnej.

Rybki akwariowe działają na wszystkich uspokajająco. Powodują obniżenie ciśnienia krwi i zwolnienie tętna. To, dlatego często znajdujemy je w obiektach opieki zdrowotnej, rehabilitacyjnej, a także w przedszkolach i szkołach. Podążanie wzrokiem za pływającą rybką to dobre ćwiczenie usprawniające ruchy gałki ocznej, ćwiczy się koncentracja uwagi.

Decyzja o posiadanie zwierzątka domowego wymaga przemyślenia i akceptacji wszystkich członków rodziny. Jest to konkretny koszt początkowy i należy pamiętać o stałym koszcie wynikającym z opieki weterynaryjnej, karmie, higienie i ewentualnych szkodach wyrządzonych przez pupila. Zwierzątko w domu to odpowiedzialność za nie, systematyczna opieka i troska. Przykład powinien iść od rodziców. Dziecko z czasem weźmie udział w tych obowiązkach, a nawet niektóre przejmie.

Kontakt ze zwierzętami dużymi czy małymi jest bardzo korzystny dla ogólnego rozwoju dziecka. Edukacja z udziałem zwierząt staje się łatwa i przyjemna.

źrodło:

  • Jean Ayres, Dziecko, a integracja sensoryczna, Gdańsk 2015
  • Agata Maria Kokocińska przy współpracy z Tadeuszem Kaletą i Dorotą Lewczuk, Zooterapia z elementami etologii, Kraków 2017

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przejdź do paska narzędzi