Mali i duzi odkrywcy bawią się w Questy

Quest to edukacyjna zabawa terenowa, która łączy naukę zabawę i radość okrywania. W 2008 roku Steven Glazer zaprezentował w Polsce swoją koncepcję zabawy terenowej Valley Quest. Spotkała się z dobrym przyjęciem i od tamtej pory systematycznie rozrasta się sieć tras questingowych w naszym kraju. Jest ich kilkaset. Niektóre firmy turystyczne wprowadziły tę zabawę do programów […]

Czytaj więcej
Geocaching zabawa dla całej rodziny

Zabawa jest główną aktywnością dzieci. Młodzież i dorośli zajmują się nią w czasie wolnym. Nie jest łatwo znaleźć zabawę lub grę, która stanowiłaby odpowiednie wyzwanie dla wszystkich członków rodziny. Dla uściślenia terminologii, gra to odmiana zabawy, którą realizuje się dla przyjemności. Pojawiają się przy niej emocje i często nieuświadomiona nauka. Gry i zabawy korzystnie wpływają […]

Czytaj więcej
Umiejętności sprzyjające dobrej koncentracji uwagi

Trudności z koncentracją uwagi są dość powszechnym zjawiskiem. Środowisko zewnętrzne oraz własne zasoby często sprzyjają zaburzeniom uwagi. Umiejętność skupienia się na danym przedmiocie lub zjawisku oraz podjęcie działania, żeby osiągnąć zamierzone cele jest potrzebna nie tylko dzieciom. W życiu dorosłym bywa wyznacznikiem jakości życia i zadowolenia. Zaniedbania w tym zakresie z dzieciństwa przenoszą się na […]

Czytaj więcej
Kim chciałbyś zostać, jak będziesz dorosły?

To pytanie usłyszał każdy z nas w swoim dzieciństwie. Bardzo chętnie zadajemy je kilkulatkom. Z nieukrywaną przyjemnością słuchamy odpowiedzi a w szczególności uzasadnień ich wyboru. Jakie będą realia rynku pracy, gdy obecne maluchy będą rozpoczynały swoje życie zawodowe? To pytanie jest skierowane do rodziców tych maluszków. Warto zastanowić się, jaka czeka nas przyszłość w tym […]

Czytaj więcej
Znajomość barier komunikacyjnych pomaga rodzicom w lepszym porozumiewaniu się z dziećmi

Chyba każdy rodzic chce dogadać się ze swoim dzieckiem. Nie zawsze to się udaje. Warto zastanowić się, czy w waszej komunikacji pojawiają się bariery na poziomie przekazu, z których nawet nie zdajecie sobie sprawy. Bariera wynikająca z intencji Bywa, że wypowiadając jakieś słowa rozmówca bardziej liczy na wywołanie wrażenia emocjonalnego u słuchacza, niż na przekazanie […]

Czytaj więcej
Jak reagować na błędy dziecka?

Co to jest błąd? Błąd to inaczej pomyłka, złe albo niewłaściwe postępowanie niezgodne z obowiązującymi normami. Mam wrażenie, że taka definicja wzięta ze słownika języka polskiego tyczy się bardziej osób dorosłych, niż dzieci. Czy pojęcie błąd nie jest pewnym nadużyciem w stosunku do dziecięcych zachowań? Dziecięce pomyłki mogą pojawiać się w sytuacjach zadaniowych, które są […]

Czytaj więcej
Czy jesteś gotowy przyznać się do błędu przed swoim dzieckiem?

Wciąż pokutuje przekonanie, że błędy są oznaką słabości i wszyscy powinni być perfekcyjni. Ta mentalna spuścizna ani trochę nie przybliża do doskonałości, a wręcz przeciwnie, odbiera motywację i siły do działania.  Co gorsze, takie nastawienie, chociaż często nieświadomie, przekazujemy następnemu pokoleniu. Każdy popełnia błędy. Dziecko, które jest karcone za błędy będzie starało się uniknąć za […]

Czytaj więcej
Jak budować wysoką samoocenę dziecka

Rodzice chcąc budować wysoką samoocenę swojego dziecka bardzo często mówią mu, że jest mądre i utalentowane. To może być mała pułapka. Takie komunikaty budują przekonanie, że uzdolnienia, inteligencja i cechy charakteru są czymś stałym i niezmiennym. To wyrabia postawę, że nie warto starać się, wkładać wysiłek w rozwój własny. Dziecko z tak budowanym poczuciem wartości, […]

Czytaj więcej
Zabawy na świeżym powietrzu jako outdoorowe sytuacje edukacyjne

Swobodna zabawa na świeżym powietrzu pozornie wygląda na mało wartościową dla rozwoju dziecka. Nic bardziej mylnego! Zabawy na łonie natury pozwalają na bezpośrednią jej obserwację. Podglądając rośliny i zwierzęta dzieci potrafią lepiej się koncentrować. Są bardziej skłonne do współpracy z dorosłym, który odkrywa przed nimi przyrodnicze ciekawostki. To rozwija ich ciekawość świata. Trenują kreatywne myślenie. […]

Czytaj więcej
Inteligencja przyrodnicza, czy warto ją rozwijać i jak to zrobić?

Dziecko obdarzone inteligencją przyrodniczą lubi spędzać czas na świeżym powietrzu. Chętnie obserwuję naturę i lubi różne eksperymenty przyrodnicze. Podczas wypraw na łono natury obserwuje ślady zwierząt i próbuje odgadnąć do kogo należą. Tworzy kolekcje złożone z elementów przyrodniczych: z owadów, z roślin lub z eksponatów przyrody nieożywionej, takich jak: kamienie, muszle, skamieliny. Wyposażone w lornetkę […]

Czytaj więcej