Organizm człowieka ma możliwość odbierania dotyku nie tylko przez skórę, ale również przez organy położne głębiej. Narządy czucia głębokiego, podobne do ciałek czucia powierzchniowego, są umiejscowione w stawach, mięśniach i więzadłach. Sprawnie działające czucie głębokie pozwala nam ocenić ciężar podnoszonego przedmiotu, jego elastyczność, twardość, a nawet kształt. Pozwala planować ruch np. kopnięcie piłki, rzucanie piłką o różnej masie do celu, prawidłowy chwyt i nacisk narzędzia pisarskiego. Czucie głębokie, inaczej określane jako propriocepcja lub kinestezja, informuje mózg o napięciu mięśniowym, dzięki czemu możemy poruszać precyzyjnie naszym ciałem bez udziału innych zmysłów. Natomiast prawidłowa współpraca z innymi zmysłami jest podstawą budowania takich sprawności jak: koordynacja wzrokowo-ruchowa, sprawność motoryki małej i dużej.
Przedstawione niżej propozycje zabaw należy dostosować do możliwości rozwojowych dziecka i jego wrażliwości sensorycznej. Dotyk jest bardzo ważnym elementem stymulującym prawidłowy rozwoju dziecka, dlatego też wszystkie zabawy tego typu są bardzo lubiane i często inicjowane przez najmłodszych. Jest to forma dostarczania sobie potrzebnych wrażeń sensorycznych w sposób naturalny. Tego typu zabawy realizowane w wspólnie z rodzicami niosą ogromny ładunek dobrych emocji, a to stanowi doskonały budulec do tworzenie dobrej relacji dziecko-rodzic.
Oto 25 pomysłów na zabawę stymulującą czucie głębokie:
- Masaż
- Mocne przytulanie
- Rolowanie w ręcznik lub kocyk
- Zeskoki z ławeczki
- Przeskoki przez linę obunóż
- Przeciąganie liny
- Naśladowanie marszu żołnierzy, kroków słonia, skoków zająca; żabki
- Zabawy z piłką lub wałkiem z kolcami
- Chodzenie po macie jeżowej
- Zabawy z piłką lekarską
- Wyrabianie mas plastycznych
- Budowanie z drewnianych, dużych klocków
- Zabawa w zapasy
- Przepychanie ciężkich rzeczy nogami
- Zabawy na drabinkach: zwisy, przechodzenie po drabinkowym torze przeszkód, ścianka wspinaczkowa
- Siłowanie się na dłonie
- Walki kogutów
- Wpychanie do skarpety maksymalnej ilości kasztanów, piłek, orzechów itp
- Mocne strzały na bramkę
- Turlanie się po podłodze
- Taniec w parach
- Wyrabianie twardego ciasta
- Zabawy z wagą: odgadywanie masy przedmiotu po podniesieniu go ręką
- Porównywanie ciężarów w obu rękach jednocześni. Może być wersja z nogami, barkami
- Sporty kontaktowe
Źródło:
- Marta Baj-Lieder, Agnieszka Borowska-Kociemba, Kręć się, biegaj, baw się z nami, Gdańsk 2016
- Jean Ayres, Dziecko, a integracja sensoryczna, Gdańsk 2015
- Integracja Sensoryczna, kwartalnik PSTIS
- Weronika Sherborne, Ruch rozwijający, Warszawa 2002
- Maria Borkowska, Kinga Wagh, Integracja sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010
- https://fizjo4life.pl/czym-jest-propriocepcja-i-po-co-ja-trenowac/
Najnowsze komentarze