Kuchnia może być świetną przestrzenią do działań edukacyjnych. Wiele domowych pomieszczeń ma potencjał do kreatywnych zabaw z dziećmi.

W kuchni przygotowuje się posiłki. Jest tam wiele ciekawych naczyń, narzędzi, urządzeń, produktów, zapachów i kolorów. W kuchni zawsze coś się dzieje. Spędzamy w niej sporo czasu i nie bez powodu nazywana jest sercem domu.

Podrzucam pomysł na ciekawy chemiczny eksperyment do wykonania w kuchni. Współpraca mamy lub taty z małym chemikiem – odkrywcą będzie konieczna.

Chemia otacza nas wszędzie. Spożywcze produkty należą do różnych grup chemicznych.

Wspólnie z dzieckiem możecie badać, które z nich są kwasami, a które zasadami.

Z czasów szkolnych pamiętamy, że do takich eksperymentów używaliśmy papierka lakmusowego. W kuchni poradzimy sobie bez niego. Potrzebujemy jednak wskaźnika, który po kontakcie z kwasem lub zasadą zmieni kolor.

Taki wskaźnik przygotujemy z czerwonej kapusty.

Oto przepis:

  1. Posiekaj kilka liści czerwonej kapusty.
  2. Rozetrzyj je na miazgę, tak aby wydobyć jak najwięcej barwnika z liści.
  3. Zalej miazgę wrzątkiem i pozostaw do ostygnięcia.
  4. Przecedź płyn przez drobne sito i przelej do pojemnika z zakrętką.

Roztwór wskaźnikowy gotowy.

Eksperymentuj!

W słoiczkach mieszaj wybrane kuchenne produkty z przygotowanym wskaźnikiem.

Zmieszaj wskaźnik z sokiem z cytryny, z octem, z proszkiem do pieczenia, z wodą z mydłem, z napojami gazowanymi. Możesz badać na kwasowość i zasadowość wiele produktów, które akurat masz w domu.

Wskaźnik, po kontakcie z substancjami o odczynie kwaśnym, zmieni kolor na czerwony lub pomarańczowy. Natomiast po kontakcie z substancjami i o odczynie zasadowym, zmieni się na kolor niebieski lub zielony.

To będą eksperymenty odkrywcze nie tylko dla dzieci.

Wspólna zabawa całej rodziny cementuje więź. Daje radość wspólnej przygody. Rozbudza u dziecka zainteresowania w stronę nauki. Rozwija kreatywność i umiejętność działania w grupie. Wzbogaca o nowe trudne słownictwo. W szkole pomoże mu czuć się pewniejszym siebie. Zachęci do podejmowania nowych szkolnych wyzwań.

Źródło:

  • Barbara Taylor; „Zabawa i nauka Kolor i światło”; Oficyna Wydawnicza BGW; Warszawa 1991
Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.