W teorii Howadra Gardnera istnieje 7 rodzajów inteligencji.
Każdy człowiek posiada wszystkie jej rodzaje rozwinięte w różnym stopniu. Wszystkie inteligencje współpracują ze sobą w przeróżnych konfiguracjach i można je rozwijać poprzez odpowiednie aktywności.
Poznajcie, jak można rozpoznać i rozwijać inteligencję muzyczną.
Inteligencja muzyczna przejawia się w zdolnościach muzycznych dziecka. Te przejawy to wrażliwość na rytm i tonację oraz barwę dźwięków. To także pamięć muzyczna, czyli łatwość odtwarzania i kreatywniej interpretacji utworów. Dziecko obdarzone inteligencją muzyczną łatwo odczytuje emocje zawarte w utworach. Posiada słuch muzyczny. Lubi wyrażać siebie poprzez muzykę. Lubi ją i dąży do kontaktu z nią. Próbuje tworzyć własne piosenki.
Im dziecko jest starsze, tym częściej będzie przejawiało wrażliwość na rytm, tonację i barwę dźwięków. Jego słuch muzyczny stanie się bardziej analityczny. Rozwinie się umiejętność spostrzegania, zapamiętywania, odtwarzania i tworzenia stosunków między dźwiękami. Jego słuch dynamiczny będzie czuły na intensywność dźwięku i jego głośność.
Rozwinie się pamięć melodyczna. Jest to zdolność do uważnego odbierania i rozpoznawania melodii, śpiewanie wszystkich dźwięków poprawnie i wyraźnie, zachowując stałość tonalną, tonacyjną i rytmiczną. Dziecko obdarzone inteligencją muzyczną będzie potrafiło zaśpiewać całe melodie. Stanie się aktywnym odbiorcą różnych gatunków muzyki. Chętnie będzie brało udział w koncertach.
Stanie się zdolne do długotrwałej koncentracji na muzyce oraz chętnie będzie zdobywać wiadomości o różnych muzykach i kompozytorach. Będzie odnajdywać przyjemność w wymyślaniu melodii i eksperymentowaniu z dźwiękami. Podejmie próby komponowania i tworzenia piosenek na podstawie wcześniej zdobytych doświadczeń muzycznych. Dzieci obdarzone inteligencją muzyczną chętnie podejmują naukę gry na instrumencie i uczenie się przebiega bardzo sprawnie.
Jak rozwijać inteligencję muzyczną dziecka?
Inteligencja muzyczna dziecka możne rozwijać się poprzez:
- Wsłuchiwanie się w odgłosy natury.
- Śpiewanie i nucenie dziecięcych utworów.
- Eksperymenty z instrumentami muzycznymi zabawkowymi, własnej konstrukcji i prawdziwymi.
- Udział w koncertach, musicalach dla dzieci i nie tylko.
- Słuchanie ulubionej muzyki.
- Otwartość na nowe rodzaje gatunków muzycznych. Planowe słuchanie czegoś nowego, np. raz w tygodniu przez pół godziny.
- Wspólne okazjonalne śpiewanie z rodziną.
- Wymyślanie zabaw muzycznych, np. zabawa:” Porozumiewamy się śpiewem”.
- Wystukiwanie rytmu podczas muzyki płynącej w tle.
- Dbanie, by muzyka często towarzyszyła nam, np. w drodze do pracy, do przedszkola, do szkoły, w czasie podróży.
- Poznawanie ciekawostek z biografii kompozytorów i muzyków.
- Udział w zajęciach rytmiczno-muzycznych.
- Rytmiczną recytację dziecięcych tekstów literackich.
- Tworzenie własnych melodii do dziecięcych utworów. Poniżej wierszyk o Mikołaju jako inspiracja do takiej zabawy.
- Wdrażanie dziecka do relaksowania się przy muzyce.
- Edukację muzyczną.
Czy dostrzegasz w swoim dziecku potencjał inteligencji muzycznej?
Jakie zabawy z wymienionych wyżej należą do waszych ulubionych?
🙂 Dajcie znać w komentarzu.
Źródła:
Thomas Armstrong; 7 rodzajów inteligencji; e-book; 2009
Iwona Czaj-Chudyba; Jak rozwijać zdolności dziecka?; WSiP; Warszwa 2009
Danuta Czelakowska; Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji. Rozpoznawanie i kształcenie; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2007
Najnowsze komentarze