Chyba każdy rodzic chce dogadać się ze swoim dzieckiem. Nie zawsze to się udaje. Warto zastanowić się, czy w waszej komunikacji pojawiają się bariery na poziomie przekazu, z których nawet nie zdajecie sobie sprawy.

Bariera wynikająca z intencji

Bywa, że wypowiadając jakieś słowa rozmówca bardziej liczy na wywołanie wrażenia emocjonalnego u słuchacza, niż na przekazanie treści. Czasem rozmówca zakłada, że odbiorca domyśli się o co chodzi i nie dba o jasność przekazu.

Bariera wynikająca z wiadomości

Nadawca chcąc przekazać jakąś wiadomość, dobiera odpowiednie środki wyrazu i treść. Warto przy tym wyborze uwzględnić możliwości intelektualne, językowe a nawet stan psychiczny w czasie rozmowy interlokutora. Przekazując widomość osobie z zaburzoną percepcją, niepełnosprawnością intelektualną, cudzoziemcowi, małemu dziecku użyjemy różnych środków i dobierzemy odpowiednie treści, aby nastąpiła skuteczna komunikacja.

Bariera wynikająca z kodowania

Język jest pewnego rodzaju kodem. Mowa ciała również. W różnych kulturach te same gesty mogą oznaczać różne treści. Pewne słowa w różnych kręgach mogą mieć odmienne znaczenie. Prowadząc rozmowę trzeba zadbać, by obie strony posługiwały się tym samym kodem. W przeciwnym razie łatwo o komunikacyjne fiasko.

Bariera wynikająca z sygnału

Komunikacja to słowa i inne sygnały, które przekazuje mówca. Ton głosu, spojrzenie, dystans fizyczny, postawa ciała, wygląd, mimika, gestykulacja to najważniejsze sygnały, które grają ważną rolę w komunikacji. Jeśli sygnały współgrają z treścią przekazywaną w rozmowie, komunikacja staje się szybsza i pełniejsza. Rozdźwięk między wypowiadanymi słowami a mową ciała sugeruje nieszczerość. Prawdę wyrażają zazwyczaj sygnały pozawerbalne. Warto o tym pamiętać będąc w roli słuchacza jak również nadawcy komunikatu.

Bariera wynikająca z odbierania sygnału

Skuteczna komunikacja wymaga koncentracji uwagi. Niezdolność do skupienia się na przekazywanej treści może mieć różne powody: zmęczenie, stres, przebodźcowanie, obecność pozostałych barier. Pozornie zasłuchana postawa, uprzejme zachowanie mogą wynikać jedynie z chęci eksponowania dobrego wychowania lub zakłopotania a nawet lęku.

Bariera wynikająca z odtwarzania wiadomości

Żeby rozmówca odtworzył odebrane treści, musi wykazać się zaangażowaniem i wolą do prowadzenia rozmowy. Bez motywacji do komunikowania się rozmowa jest mocno utrudniona. Brak zaangażowania i motywacji może wynikać z wewnętrznego oporu, trudnych do opanowania emocji, złych doświadczeń w tym zakresie lub braku umiejętności formułowania informacji zwrotnych.

Bariera wynikająca z interpretacji

Zbyt wiele uprzedzeń, złych doświadczeń, nieumiejętność słuchania, skłonność do oceniania może skutkować złą interpretacją. To bardzo utrudnia komunikację. Błędy w odbieraniu sygnału lub kodowaniu znacząco wpływają na interpretację i trudności w dogadaniu się.

Bariery komunikacyjne pojawiają się w kontaktach między dorosłymi. Warto zdawać sobie z nich sprawę i na miarę możliwości usuwać je, żeby polepszyć relację.

W świetle tego, o ile trudniejszą sztuką wydaje się komunikacja z dzieckiem czy nastolatkiem. Świadomość przeszkód to pierwszy krok do pokonywania ich. Główny ciężar odpowiedzialności za poprawną komunikację z dzieckiem spoczywa na dorosłych.

Źródło:

Jarosław Kordziński; Nauczyciel, trener, coach; Warszawa 2013

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *