Racjonalne poczucie własnej wartości jest elementem sprzyjającym rozwojowi dziecka. Zdarzają się trudne sytuacje, które odbierają dziecku świadomość swoich mocnych stron. Warto zadbać o tę sferę, życia i pielęgnować ją, by w przyszłości uniknąć następstw zaniżonej samooceny.

Proponują 5 zabaw, które powinny sprzyjać rozmowom i aktywnościom podnoszącym samoocenę dziecka.

Mój własny herb

Przygotuj dziecku szablon herbu na sztywnej kartce. Wcześniej porozmawiajcie o mocnych stronach dziecka, jego talentach, umiejętnościach i pozytywnych cechach. Punktem wyjścia może być przeczytana lub obejrzana bajka i omówienie pozytywnych cech bohatera.

Zachęć dziecko, żeby na herbie umieściło znaki, symbole lub ilustracje jego mocnych stron. Może je narysować, namalować lub użyć dowolnej techniki plastycznej. Fajnie sprawdza się kolaż. Dziecko wycina z gazet lub innych materiałów papierniczych elementy, które symbolizują jego dobre cechy. Mogą być postacie zwierząt. Lew, bo jestem odważny, niedźwiedź, bo jestem silny, sowa, bo lubię rozumieć wszystko co dzieje się wokół mnie, itd.

Niech herb zawiśnie w ważnym dla dziecka miejscu.

Pociąg

Przygotuj szablon lokomotywy i wagoników oraz etykiety z nazwami mocnych stron. Przyda się zdjęcie dziecka. Stwórzcie wspólnie pociąg, który będzie miał na imię jak twoje dziecko. Na lokomotywie przyklej zdjęcie, najlepiej z uśmiechniętą buzią. Można dodać etykietę z imieniem lub dziecko może samo podpisać się. Do lokomotywy doczepiajcie wagony. Na każdym niech pojawi się etykieta z pozytywną cechą malca. Możecie wypracować sobie symbole, które odzwierciedlą cechę i będą czytelne dla was. Podpowiadaj dziecku jakie ma mocne strony. Ta zabawa może być kontynuowana. Raz na jakiś czas doczepcie kolejny wagonik z rozpoznaną lub zdobyta nowa umiejętnością. Życzę wam bardzo długiego pociągu! 😊

Lustro

Pobaw się z dzieckiem w naśladowanie gestów i min. Maluch wykonuje różne gesty i miny a ty starasz się odtworzyć jego ruchy. Stajesz się jak odbicie w lustrze. Dziecko doświadcza swojej sprawczości w interakcji z dorosłym. Widzi skupioną uwagę rodzica na sobie. Możecie zabawę rozwinąć w pantomimę. Umówcie się, że sekwencje ruchów będą obrazowały jakąś treść. To dodatkowo pozwoli poćwiczyć nadawanie i rozumienie przekazu pozawerbalnego.

Chmurki

Przygotuj dwie chmurki. Mogą być narysowane lub wycięte z kolorowego papieru. Na błękitnej zapiszcie, narysujcie lub naklejcie, wszystko to co dziecko lubi. Na ciemnoszarej wszystko to czego dziecko nie lubi. Wyrażanie swoich emocji, upodobań, potrzeb i akceptująca postawa rodzica wobec tych informacji pozwoli dziecku lepiej poczuć się z samym sobą. Ciemną deszczową chmurkę zamieńcie w deszcz, w którym rozpuszczą się wszystkie niechciane rzeczy. Wykorzystajcie do tego wizualizację lub wystawcie tę chmurkę na zewnątrz i czekajcie na prawdziwy deszcz. Jasną chmurkę zachowajcie w widocznym miejscu. Dołączcie do niej słoneczko.

Moje zwierzątko

Proponujemy dziecku narysowanie zwierzątka, którym chciało by być. Rozmawiamy o cechach tego zwierzęcia, które imponują dziecku. Dowiadujemy się o potrzebach emocjonalnych i społecznych naszego malca. Zwierzątek może być kilka lub może być stworzona hybryda składająca się z samych części symbolizujących pozytywne cechy i umiejętności, które są ważne dla dziecka. Wspólnie analizując taki rysunek spróbujmy wskazać na przykładach z życia wykorzystanie istniejących mocnych stron dziecka.

Dary dobrych wróżek

Wykorzystaj baśń o Śpiącej Królewnie. Po przeczytaniu fragmentu o tym, jak wróżki obdarowywują księżniczkę różnymi darami, zaproponuj zabawę. Skieruj do dziecka pytanie i zadanie.

– Opowiedz lub narysuj dary, jakimi ciebie obdarowały wróżki w dniu twoich narodzin. Wejdźcie w świat fantazji. Dzieci to lubią. Cechy, które będą wymieniać lub rysować niech będą faktyczne z ich życia. Może to dotyczyć cech charakteru, zdolności jak również cech wyglądu zewnętrznego. Wróćcie do fantazji. Zapytajcie, jakie jeszcze dary mogą objawić się w jego życiu.

Życzę dobrej zabawy 🙂

Źródło:

Lidia Cierpiałkowska; Helena Sęk; Psychologia kliniczna; PWN; Warszawa; 2019

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *