Metoda Dobrego Startu wspomaga rozwój psychoruchowy poprzez aktywizowanie i integrowanie wszystkich funkcji psychomotorycznych dziecka. Sprzyja rehabilitacji i edukacji. Jest jedną z bardziej popularnych metod wspierających rozwój dziecka stosowanych w przedszkolach oraz w edukacji wczesnoszkolnej.

Wiele elementów tej metody można wykorzystać w sytuacjach zabawowych w warunkach domowych i nie tylko.

W Polsce Metoda Dobrego Startu pojawiła się już w latach 60-tych ubiegłego wieku. Jej pierwowzorem była metoda „Le Bon Depart” stosowana we Francji w neuropsychiatrii dziecięcej. Opracowanie zagadnienia przez profesor Martę Bogdanowicz spopularyzowało tę metodę na naszym rodzimym gruncie.

Głównym założeniem tej metody jest wielozmysłowe uczenie się oraz wykonywanie zharmonizowanych ruchów w czasie i przestrzeni. Dzięki niej wspierany jest rozwój spostrzegania: wzrokowego, słuchowego, dotykowego i kinestetycznego (ruchowego). Rozwijają się umiejętności językowe. Doskonali się integracja sensoryczna.

Metoda Dobrego Startu wnosi wartości profilaktyczne, diagnostyczne i terapeutyczne w rozwój dziecka.

Przedstawię strukturę zajęć prowadzonych tą metodą i porzucę kilka pomysłów do zastosowania przez rodziców.

Zajęcia wprowadzające

Dzieci na początku witają się. W domu można zaprosić inne osoby do zabaw a nawet misie i lale. Maluchy przy tej czynności ćwiczą koncentrację uwagi, orientację w przestrzeni i w schemacie ciała. To dobra okazja, żeby utrwalić rozumienie strona lewa, strona prawa, góra, dół, nad, pod, dookoła.

Powitanie to również rozwój języka poprzez wypowiadanie zwrotów grzecznościowych i rozumienie zwrotów i zdań przydatnych w smal talk, który w przyszłości dzieci będą z pewnością stosowały. Praktycznie można poćwiczyć zwroty: „Dobrze, że jesteś”, „Miło Cię widzieć”, „Jak się masz?”. Należy dołączyć do tych działań piosenkę lub wierszyk o podobnej tematyce.

Zajęcia właściwe

Zajęcia właściwe rozpoczynają się od najprostszych ćwiczeń ruchowych i stopniowo zwiększa się ilość analizatorów. Aktywności stają się coraz bardziej skomplikowane. Doskonali się koordynacja i spostrzeganie.

Zabawę ruchową wykonuje się z towarzyszeniem piosenki lub wierszyka. Wybierzcie swój ulubiony utwór lub coś z Internetu. Podczas słuchania lub śpiewania/mówienia dołączcie rytmiczne wystukiwanie na bębenku lub innym instrumencie wykonanym domowym sposobem. Można eksperymentować i grać dłonią, palcami, łokciami, pięścią.

Następnie do piosenki fajnie będzie wykonać układ taneczny. Może być to tak zwane śpiewanie z pokazywaniem lub spontanicznie wykonywane ruchy całym ciałem. Warto wykorzystać wstążki, chusteczki, balony lub inne gadżety do tanecznej zabawy.

Po takiej rozgrzewce zaproponuj dziecku rysowanie wzoru litery lub cyfry w powietrzu całą ręką. Pokarz jak to się robi. Wybieraj litery, od których rozpoczynają się wybrane słowa z piosenki lub nazwy gadżetów, które są w pobliżu. Dostosuj trudność do możliwości dziecka.

Po rysowaniu w powietrzu zachęć do rysowania palcem po blacie stołu, podłodze, na tacce z kaszą lub piaskiem.

Jeśli dziecko jest gotowe, rysujcie waszą wybraną literę lub cyfrę kredą, węglem, kredkami, mazakiem na kartkach lub tablicach.

Metoda Dobrego Startu zawsze uwzględnia zasadę stopniowania trudności. Rysowanie/pisanie rozpoczyna się od dużych ruchów ręką i stopniowo przechodzi do precyzyjnego stosowania narzędzi pisarskich.

Przy takiej zabawie rozwija się świadomość napięcia mięśni potrzebnych do sprawnego pisania. Trenuje się układ palców do prawidłowego chwytu, precyzja i płynność ruchów palców i dłoni oraz odporność na zmęczenie. Jest to dobra okazja do ekspresji emocji i rozładowanie napięcia.

Zajęcia końcowe

Po tak energetyzującej zabawie należy zaproponować ćwiczenia relaksacyjne. Sprawdzają się ćwiczenia oddechowe, wyciszające w formie masażu. Można wybrać coś z ćwiczeń mindfullnes dla dzieci.

Źródła:

Bogdanowicz M.: Metoda Dobrego Startu; Wydawnictwo Harmonia 2005

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.