Rodzice nie chcą przegapić ważnych momentów w rozwoju dziecka. Niektórzy sięgają po Metodę Domana, by już bardzo wcześnie nauczyć swojego maluszka czytania.

Umiejętność czytania, zwłaszcza szybkiego, jest bardzo przydatna przez całe życie, nie ma co do tego wątpliwości.

Glenn Doman, amerykański fizjoterapeuta stworzył metodę, która miała wspierać dzieci z uszkodzeniami mózgu.

Okazało się, że z powodzeniem jego metodę można zastosować u dzieci prawidłowo rozwijających się.

Metoda nauki czytania dla niemowląt i małych dzieci bardziej znana jako Metoda Domana jest jednym ze sposobów wspierania rozwoju małego dziecka, jego potencjału umysłowego.

Autor zaleca stosowanie tej metody już od trzeciego miesiąc życia i nie później niż do szóstego roku życia. Uważał, że mózg dziecka w tym czasie ma ogromną dynamikę rozwoju. Dziecko uczy się wielu różnorakich umiejętność, więc może rozpocząć również naukę czytania.

Nie jest to typowa nauka. Jest to raczej zabawa w czytanie. Tak jak każdej innej zabawie, Metodzie Domana powinny towarzyszyć radość, entuzjazm, przygoda i brak przymusu.

Autor określa reguły stosowania tej metody. Najważniejsze z nich to:

  • Dobry nastrój dziecka i rodzica.
  • Miła, serdeczna atmosfera bez presji na działanie.
  • Sesje czytania powinny być częste i systematyczne.
  • Tempo nauki trzeba dostosować do możliwości dziecka.
  • Do dziecka trzeba mówić głośno i wyraźnie a prezentacja kartoników powinna być szybka.
  • Zabawę trzeba zakończyć zanim dziecko się znudzi.

Zabawa polega na pokazywaniu dziecku białych kartoników z wyrazami zapisanymi czerwoną czcionką. Kartonik powinien mieć wymiary 10×60 cm. Litery powinny mieć 8 cm wysokości. Początkowo pokazywane są proste wyrazy, które dziecko z łatwością może skojarzyć typu: mama, tata, pies, kot, koc, imię domownika.

Naukę rozpoczyna się od prezentacji 15 wyrazów. Mogą być rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki. Z nich tworzy się 3 zestawy. W każdym zestawie jest 5 kart.

Pierwszego dnia pokazujemy dziecku jeden zestaw. Pokazując kartonik mówimy co jest na nim napisane. Należy tę czynność powtórzyć od trzech do pięciu razy w ciągu dnia z przerwami minimum półgodzinnymi.

Drugiego dnia prezentuje się pierwszy zestaw trzy razy i dołącza drugi również prezentując go trzykrotnie.

Następnego dnia włącza się trzeci zestaw.

Przez kolejne dni pokazuje się dziecku trzy zestawy. Każdy trzy razy dziennie. Ten etap trawa zwykle dwa tygodnie.

Kiedy dziecko potrafi odczytać wiele wyrazów można zacząć prezentować pary wyrazów, np. lala śpi, mały miś, mama biega, tata mówi, kot siedzi.

Każdego dnia można wprowadzać nowe wyrazy. Jeśli maluszek sprawnie rozpoznaje zestawy dwuwyrazowe przechodzimy do kolejnego etapu nauki.

Czcionkę na kartonikach zmniejszamy do 5 cm i zaczynamy prezentować proste zdania. Wykorzystajcie poznane wcześniej wyrazy i ułóżcie z nich zdania typu: Mały miś śpi, Lala ma buty.

W kolejnym etapie do zdań wprowadza się przyimki: pod, nad, w, na. Czcionkę zmniejszamy do 3,5 cm i zmieniamy kolor liter na czarny. Całe zdanie powinno zmieścić się na kartoniku.

Ostatnim etapem nauki czytana Metodą Domana jest tworzenie książeczek. Można je wykonać samodzielnie w domu. Każda strona powinna mieć wymiar 20×45 cm. Na niej powinny zaleźć się proste zdania oraz ilustracja do treści.

Elementy do pracy tą metodą są dostępne w zasobach Internetu.

Życzę dobrej zabawy i kreatywnych pomysłów.

Źródło:

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.