W sytuacjach dramatycznych, kiedy silny stres przechodzi w traumę i dotyczy to dzieci, trzeba działać. Niestety, nie zawsze udaje się uzyskać szybkie wsparcie psychologa interwenta.

Jeśli ty lub ktoś z twojego otoczenia znalazł się w traumatycznej sytuacji i macie możliwość zwrócić się do psychologa, zróbcie to. Bardzo ważne są pierwsze dwie doby od wstrząsającego przeżycia. Dotyczy to również dorosłych.

Pokrzywdzonej osobie, będącej w ciężkich przeżyciach, daj ramię do wsparcia. „Ramię” możesz rozumieć jak ci intuicja podpowiada. Może to być przytulenie, podźwignięcie, miejsce do wypłakania się, pokazanie współczucia, empatii i akceptacji. W pierwszej chwili właśnie to jest najbardziej potrzebne. Osobą pokrzywdzoną może być dorosły lub małe dziecko. Jemu też daj „ramię”.

Jeśli na twoim ramieniu osoba doświadczająca dramatycznego przeżycia uzyska jako taką równowagę emocjonalną, zaoferuj „palec”. Podpowiedz, zaproponuj, wskaż palcem, co mogłaby zrobić, żeby napięcie, w którym jest zbalansowało się.

Zabawa w kuferek bezpieczeństwa jest jednym z wielu sposobów na poradzenie sobie ze stresem i wynikającymi z niego trudnościami.

Przygotuj kuferek. Może być pudełko. Niech dziecko ozdobi je najpiękniej, jak tylko potrafi. Przygotuj gadżety, które będą symbolami różnych aktywności i rzeczy.

Porozmawiaj z dzieckiem o sposobach obniżania stresu. Przypomnij o technikach, które już stosowaliście.

Podpowiedź: przytulanie się, rozmowa z kimś bliskim, mindfulness, ćwiczenia oddechowe, ulubiona zabawa z bliską osobą, sport, zabawy ruchowe, wspólne przygody, ulubiona przytulana, zwierzak, bajka, książeczka itd.

Zachęć dziecko, żeby umieściło w swoim kuferku wszystko to co kojarzy się z dobrymi i miłymi przeżyciami. Myślenie o tym, rozmawianie, przypominanie sobie będzie obniżało napięcie emocjonalne i pomagało radzić sobie ze stresem.

Starsze dzieci mogą wykonać kuferek jako pracę plastyczną. Trzeba narysować go i dorysować wszystkie te symbole, które będą dobrym skojarzeniem. Starszaki mogą przykleić etykietki z napisami lub samodzielnie napisać wszystkie ulubione rzeczy i działania.

Dla jeszcze starszych pomocna będzie wizualizacja, czyli wyobrażenie sobie tych przedmiotów.

W trudnych chwilach można sięgnąć do kuferka i wyjąć z niego coś, co nas pociesza. Można to zrobić również we własnych myślach.

Zabawa w kuferek bezpieczeństwa istotnie podnosi poczucie bezpieczeństwa. Pozwala zapanować na trudnymi emocjami i jaśniej myśleć o sposobach poprawienia swojej sytuacji.

Podobny mechanizm działa także w przypadku osób dorosłych. Może warto zastosować tę technikę samopomocową dla siebie. Przygotuj sobie wersję dopasowaną do twoich potrzeb. Dobra kondycja psychiczna rodzica, to lepsze „ramię” i „palec”, który możesz zaoferować swojemu dziecka i nie tylko.

Jeśli macie ukraińskich przyjaciół z małymi i większymi dziećmi oraz uważacie, że taka zabawa może być pomocna, opowiedzcie o niej.

Jeśli chcielibyście porozmawiać o wspieraniu siebie i innych w ciężkich momentach, napiszcie do mnie. Chętnie Ci pomogę. Kliknij tutaj!

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.