text on shelf

Z obserwacji wiadomo, że nauka języka obcego we wczesnym dzieciństwie daje najlepsze rezultaty. Nie ma ostrej granicy od kiedy do kiedy edukacja językowa jest najefektywniejsza. Można założyć, że lepiej zacząć naukę w trzecim roku życia, niż w szóstym, czy szesnastym.

Z badań jednak wynika, że ci, którzy rozpoczęli naukę języka obcego po ukończeniu dwunastu lat prawie nigdy nie osiągają poziomu native speakera.

Dorośli sprawniej niż dzieci zapamiętują nowe słownictwo. Dzieci natomiast są lepsze w opanowywaniu gramatyki i w wymowie obcego języka.

Naukę nowego języka można rozpocząć i rozwijać w każdym wieku. Plastyczność mózgu człowieka pozwala na takie udane edukacyjne działania .

Ciekawostka, badania potwierdzają, że osoby, które były dwujęzyczne od urodzenia mają silniejsze połączenie między półkulami mózgowymi. Obie półkule aktywują się podczas posługiwania się językiem bez względu na jego rodzaj. Natomiast u osób, które nauczyły się drugiego języka po szóstym roku życia, podczas mówienia uaktywnia się lewa półkula mózgowa.

Potwierdzeniem hipotezy, że wczesne dzieciństwo jest okresem krytycznym dla nauki języka obcego są badania nad rozwojem dzieci głuchych. Te z nich, które w początkowym okresie swojego życia, nie uczyły się ani języka mówionego, ani miganego, nie osiągały w dorosłości biegłości w komunikacji językiem mówionym i miganym. Dzieci, które rozpoczęły naukę języka migowego wcześniej, przyswajały go lepiej niż te, które taką naukę zaczynały później. Dodatkowo, jeśli nauka języka migowego dziecka głuchego rozpoczynała się wcześnie, miało ono lepsze efekty we wprowadzonej później nauce języka mówionego.

Warto rozważyć wczesną edukację językową dziecka. Powinna ją prowadzić osoba z kwalifikacjami i osobistymi kompetencjami do nauki małych dzieci. Dziecko naturalnie uczy się przez obserwację i naśladowanie. Zabawa jest najlepszą przestrzenią do nauki nowych umiejętności w tym do nauki języka obcego.

Ciekawe informacje o dwujęzyczności znajdziecie w publikacjach „5 najważniejszych korzyści z dwujęzyczności „ oraz „Jak wprowadzać dziecko w dwujęzyczność”

Zapraszam do lektury. W komentarzach podzielcie się waszymi doświadczeniami w tym zakresie.

Źródło:

Kalat J. W. Biologiczne podstawy psychologii, PWN, Warszawa 2021

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.