Rytm to ustalona kolejność występujących zjawisk lub przedmiotów. To regularne powtarzanie się czegoś. Rytmy są obecne w naturze. Możemy je sami tworzyć.
Dziecko prawdopodobnie jeszcze przed urodzeniem swoim umysłem rejestruje rytm bicia serca matki, jej rytmiczne ruchy, oddechy. Po urodzeniu rytmiczne kołysanie, śpiewanie jest kojące dla maluszka. Rytm jest przewidywalny, uspokaja i daje poczucie bezpieczeństwa. Dziecko bardzo wcześnie uczy się przez doświadczenie zmysłowe odczuwania rytmu. Powtarzalność dostrzega w kołysaniu, mowie, muzyce, tańcu, porach dnia i roku. Wzory na tkaninach, naczyniach i inne dekoracje często mają charakter rytmiczny. Wiele zjawisk przyrodniczych zwiera w sobie rytmiczne układy elementów.
Dawno odkryto, że zdolność dostrzegania rytmu sprzyja edukacji matematycznej. Matematyka jest pełna rytmicznych działań: liczenie, system dziesiątkowy, mierzenie, przenoszenie prawidłowości z jednego przypadku na inny.
Zanim dziecko rozpocznie matematyczną naukę warto wprowadzić do codziennej rutyny zabawy wspomagające dostrzeganie rytmu. To ułatwi mu nabywanie złożonych umiejętności szkolnych w późniejszych latach.
Oto propozycje zabaw stymulujących wrażliwość na rytm:
- Zabawy z piosenkami. W śpiewanych piosenkach można odczuć czas trwania dzięków – rytm
- Taniec. Układ taneczny składa się z powtarzalnych sekwencji kroków.
- Gimnastyka składająca się z powtarzanych rytmicznie skłonów, podskoków, wymachów.
- Wyklaskiwanie lub wystukiwanie rytmów podanych wcześniej przez dorosłego.
- Gra na instrumentach muzycznych perkusyjnych.
- Zabawy z metronomem.
- Układanie z klocków wzoru z powtarzających się sekwencji kolorów lub kształtów.
- Rysowanie, projektowanie tkaniny z powtarzających się regularnie figur geometrycznych.
- Rysowanie żmii, motylków, kwiatów z płatkami i innych przyrodniczych obiektów, które mają w sobie powtarzające się elementy.
- Liczenie przedmiotów ze wskazywaniem paluszkiem.
W następnym wpisie przedstawię praktyczne wskazówki, jak wprowadzać dziecko w umiejętność liczenia. Matematyczne zdolności można rozwijać bardzo wcześnie. Wymagania muszą jednak współgrać z rytmem dziecięcego rozwoju.
Jeśli potrzebujesz indywidualnej konsultacji w sprawie wspierania matematycznego rozwoju twojego dziecka, zapraszam do kontaktu przez info@dzieckokreatywne.pl
Źródło:
Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, w przedszkolu i szkole, WSiP Warszawa 1997
Najnowsze komentarze