brown numbers cutout decors

Podobno dzieci rodzą się ze zdolnościami matematycznymi. Dokładnie nie wiadomo, w którym momencie zaczyna rozwijać się dziecięca umiejętność liczenia.

Na początku dziecko gestem lub wzrokiem wyodrębnia z otoczenia przedmioty, które chce policzyć. Zauważano, że rytm wskazywania liczonych obiektów często pokrywa się z rytmem oddechów i bicia serca maluszka.

Z badań wynika, że maluchy najpierw przyswajają prawidłowości liczenia a później nazwy liczebników.

Małe dziecko próbuje do gestu wskazywania wypowiadać liczebniki. Jeśli zna tylko „jeden”, „dwa”, będzie naprzemienna je wypowiadało wskazując kolejne przedmioty. Nazwy liczb i kolejność ich wypowiadania nie mają wtedy większego znaczenia. Czasem jeden przedmiot jest liczony wiele razy. Nie należy poprawiać maluszka i kazać mu liczyć od początku. Na tym etapie najważniejsze są: zachowanie rytmu liczenia, gest wskazywania, próby używania znanych liczebników.

Warto bawić się w liczenie różnych rzeczy z otoczenia dziecka. Mogą być paluszki, klocki, samochodziki, figurki ludzi lub zwierząt, łapy lub oczy zwierzątek zabawkowych itd. Rodzic prawidłowo liczący będzie doskonałym modelem, który dziecko będzie chętnie naśladowało.

W miarę ćwiczeń i wzrostu umiejętności dziecko będzie używało właściwych liczebników w prawidłowej kolejności i z odpowiednim wskazywaniem liczonych elementów. Jeden liczebnik do jednego obiektu. Maluch będzie starał się utrzymywać te zasadę. Chwalcie starania dziecka, jego cierpliwość i zaangażowanie w liczenie różnych rzeczy.

Po przeliczeniu konkretnych przedmiotów, zapytajcie dziecko „Ile jest przedmiotów?”. Na początku maluch będzie zaczynał liczyć od początku. Będzie określał dużo albo mało. Jakiś czas mu zajmie zrozumienie, że ostatni liczebnik określa ilość liczonych rzeczy. Trzeba wykonać mnóstwo czynność rytmicznego liczenia z prawidłowo użytymi liczebnikami, żeby nauczyć się określać ilość.

Początkowo trudność może sprawiać liczenie przedmiotów różniących się między sobą kształtem, kolorem, wielkością. Jeśli obiekty są zgrupowane, dziecko może policzyć je jako jeden.

Stosunkowo późno przychodzi zrozumienie, że wynik liczenia nie zależy od której strony się liczy i w jakiej kolejności. Najważniejsze jest wskazanie każdego liczonego elementu.

Czasem rodzice ucząc swoje pociechy liczyć popełniają błąd. Zachęcają, by dziecko liczyło od lewej do prawej. Naciskanie na taki sposób liczenia może zaburzać rozumienie istoty ilości. Działanie od lewej do prawej to zasada czytania a nie liczenia.

Jedynie w wyniku samodzielnych doświadczeń dziecko dochodzi do rozumienie zasad prawidłowego liczenia. Tłumaczenie jak się liczy raczej nie ma sensu. Wspierający rodzić powinien zapewnić wiele okazji do samodzielnego liczenia przez dziecko. Oczywiście forma zabawy lub przygody będą najlepsza.

Jeśli potrzebujesz indywidualnej konsultacji w sprawie wspierania umiejętności liczenia twojego dziecka, zapraszam do kontaktu przez info@dzieckokreatywne.pl

Źródło:

Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, w przedszkolu i szkole, WSiP Warszawa 1997

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.