Konsekwencje zaburzeń integracji sensorycznej

Zaburzenia integracji sensorycznej mogą być powiązane z wieloma ograniczeniami w rozwoju dziecka. Ich konsekwencje mogą obejmować różne sfery funkcjonowania dziecka. Oto najczęstsze następstwa:

1. Problem w rozwoju motorycznym

  • Opóźniony rozwój ruchowy – dziecko później zaczyna raczkować, chodzić, skakać.
  • Słaba koordynacja ruchowa – trudności w jeździe na rowerze, łapaniu, szybkości, rysowaniu.
  • Niski poziom napięcia mięśniowego (hipotonia) – dziecko może być wiotkie, szybko się męczyć.
  • Problemy z równowagą i koordynacją – potykanie się, trudności w pokonywaniu nierównych powierzchni.

2. Trudności w zakresie funkcji poznawczych

  • Problemy z koncentracją uwagi – dziecko łatwo się rozprasza, ma trudności ze skupieniem na zadaniach.
  • Opóźniony rozwój mowy – zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą mieć wpływ na zaburzenia mowy.
  • Trudności w nauce – problemy z czytaniem, pisaniem, matematyką (np. z orientacją przestrzenną, mylenie liter).

3. Nadwrażliwość lub niedowrażliwość sensoryczna

  • Nadwrażliwość na bodźce :
    • Unikanie hałasu, światła, dotyku (np. niechęć do przytulania, niechęć do czesania włosów).
    • Silna niechęć na dźwięki, jaskrawe światło.
  • Niedowrażliwość sensoryczna :
    • Wysoka tolerancja na ból, brak reakcji na bodźce dotykowe (np. brak odczuwania ciepła).
    • Poszukiwanie doznań (np. mocne przyciskanie ołówka, gryzienie ubrań).

4. Problemy psychiczne

  • Łatwe przechodzenie od euforii do frustracji – dziecko może mieć zwiększoną labilność emocjonalną.
  • Unikanie wyzwań społecznych – trudności w interakcjach z rówieśnikami, wycofanie.
  • Lęki i tendencja do wycofywania się – dziecko może być przytłoczone przez bodźce i mieć trudności w nowych sytuacjach.

5. Trudności w samodzielności

  • Problemy z ubieraniem się – trudności z zapinaniem guzików, wiązaniem butów.
  • Niechęć do spożywania niektórych pokarmów – dzieci z nadwrażliwością dotykową, mogą mieć awersję do spożywania niektórych pokarmów.
  • Trudności z planowaniem działań – problem z zaplanowaniem kilku kroków po kolei (np. mycie zębów, pakowanie plecaka).

6. Ryzyko wystąpienia zagrożeń w przyszłości

  • Obniżona samoocena – dziecko może czuć się „inne” i mieć poczucie porażki.
  • Skłonność do stresu i lęku – obciążenie sensoryczne może działać chronicznie.
  • Problem z zachowaniem – impulsywność, agresja, nadmierna płaczliwość.

Zaburzenia integracji sensorycznej mogą obejmować różne aspekty życia dziecka. Wczesna diagnoza i terapia sensoryczna (np. zajęcia z terapeutą SI) mogą pomóc w poprawie funkcjonowania.

Czy zauważasz u jakiekolwiek objawy u twojego dziecka, które Cię niepokoją?

Zapraszam do kontaktu.

Źródło:

Jean Ayres, Dziecko, a integracja sensoryczna, Gdańsk 2015

Integracja Sensoryczna, kwartalnik PSTIS, nr 3, 2018

Maria Borkowska, Kinga Wagh, Integracja sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010

Maria Żebrowska, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa 1986

Adam Bochenek , Michał Reicher, Anatomia człowieka t. IV, Warszawa, 2010

Udostępnij:

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.