
Zaburzenia integracji sensorycznej mogą być powiązane z wieloma ograniczeniami w rozwoju dziecka. Ich konsekwencje mogą obejmować różne sfery funkcjonowania dziecka. Oto najczęstsze następstwa:
1. Problem w rozwoju motorycznym
- Opóźniony rozwój ruchowy – dziecko później zaczyna raczkować, chodzić, skakać.
- Słaba koordynacja ruchowa – trudności w jeździe na rowerze, łapaniu, szybkości, rysowaniu.
- Niski poziom napięcia mięśniowego (hipotonia) – dziecko może być wiotkie, szybko się męczyć.
- Problemy z równowagą i koordynacją – potykanie się, trudności w pokonywaniu nierównych powierzchni.
2. Trudności w zakresie funkcji poznawczych
- Problemy z koncentracją uwagi – dziecko łatwo się rozprasza, ma trudności ze skupieniem na zadaniach.
- Opóźniony rozwój mowy – zaburzenia przetwarzania słuchowego mogą mieć wpływ na zaburzenia mowy.
- Trudności w nauce – problemy z czytaniem, pisaniem, matematyką (np. z orientacją przestrzenną, mylenie liter).
3. Nadwrażliwość lub niedowrażliwość sensoryczna
- Nadwrażliwość na bodźce :
- Unikanie hałasu, światła, dotyku (np. niechęć do przytulania, niechęć do czesania włosów).
- Silna niechęć na dźwięki, jaskrawe światło.
- Niedowrażliwość sensoryczna :
- Wysoka tolerancja na ból, brak reakcji na bodźce dotykowe (np. brak odczuwania ciepła).
- Poszukiwanie doznań (np. mocne przyciskanie ołówka, gryzienie ubrań).
4. Problemy psychiczne
- Łatwe przechodzenie od euforii do frustracji – dziecko może mieć zwiększoną labilność emocjonalną.
- Unikanie wyzwań społecznych – trudności w interakcjach z rówieśnikami, wycofanie.
- Lęki i tendencja do wycofywania się – dziecko może być przytłoczone przez bodźce i mieć trudności w nowych sytuacjach.
5. Trudności w samodzielności
- Problemy z ubieraniem się – trudności z zapinaniem guzików, wiązaniem butów.
- Niechęć do spożywania niektórych pokarmów – dzieci z nadwrażliwością dotykową, mogą mieć awersję do spożywania niektórych pokarmów.
- Trudności z planowaniem działań – problem z zaplanowaniem kilku kroków po kolei (np. mycie zębów, pakowanie plecaka).
6. Ryzyko wystąpienia zagrożeń w przyszłości
- Obniżona samoocena – dziecko może czuć się „inne” i mieć poczucie porażki.
- Skłonność do stresu i lęku – obciążenie sensoryczne może działać chronicznie.
- Problem z zachowaniem – impulsywność, agresja, nadmierna płaczliwość.
Zaburzenia integracji sensorycznej mogą obejmować różne aspekty życia dziecka. Wczesna diagnoza i terapia sensoryczna (np. zajęcia z terapeutą SI) mogą pomóc w poprawie funkcjonowania.
Czy zauważasz u jakiekolwiek objawy u twojego dziecka, które Cię niepokoją?
Zapraszam do kontaktu.
Źródło:
Jean Ayres, Dziecko, a integracja sensoryczna, Gdańsk 2015
Integracja Sensoryczna, kwartalnik PSTIS, nr 3, 2018
Maria Borkowska, Kinga Wagh, Integracja sensoryczna na co dzień, Warszawa 2010
Maria Żebrowska, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa 1986
Adam Bochenek , Michał Reicher, Anatomia człowieka t. IV, Warszawa, 2010
Dodaj komentarz