young woman using laptop and taking notes

Wartość terapeutyczna psychoedukacji

Psychoedukacja to coś więcej niż przekazywanie wiedzy psychologicznej — to proces, który wspiera zrozumienie siebie, buduje poczucie wpływu i pomaga odzyskać równowagę emocjonalną. W terapii odgrywa ważną rolę, ponieważ pozwala klientowi lepiej zrozumieć mechanizmy swojego funkcjonowania, emocje, objawy oraz relacje z innymi.

Dlaczego psychoedukacja jest ważna?

Zmniejsza poczucie winy i wstydu – Gdy rozumiemy, skąd biorą się nasze reakcje i trudności, łatwiej jest spojrzeć na siebie z empatią zamiast z krytyką.
Wzmacnia poczucie wpływu – Wiedza o tym, jak działa nasz umysł i ciało, daje narzędzia do lepszego radzenia sobie.
Ułatwia współpracę terapeutyczną – Klient i terapeuta stają się partnerami w procesie zdrowienia.
Buduje most między doświadczeniem a zrozumieniem – Psychoedukacja pomaga nazwać to, co wcześniej było tylko niejasnym uczuciem.

W jakich obszarach psychoedukacja pomaga?

  • W regulacji emocji i lepszym rozumieniu ich funkcji
  • W zrozumieniu reakcji stresowych i traumy
  • W rozpoznawaniu zniekształceń poznawczych i schematów myślenia
  • W nauce zdrowych granic i asertywności
  • W pracy z relacjami, lękiem, wstydem czy niskim poczuciem własnej wartości

Psychoedukacja to zaproszenie do zmiany

Dla wielu osób wiedza psychoedukacyjna jest pierwszym krokiem do uzdrowienia. Uczy, że trudności nie wynikają z „wad charakteru”, ale są zrozumiałą reakcją na życiowe doświadczenia, często powtarzalne i możliwe do zmiany.

„Zrozumienie to pierwszy krok do uzdrowienia.”

W pracy terapeutycznej psychoedukacja jest obecna nie tylko w rozmowie, ale także w formie materiałów do samodzielnej pracy, grafik, kart pracy oraz spotkań grupowych. To wszystko po to, by przemiana nie była jedynie emocjonalna, ale także głęboko osadzona w świadomości.

Źródła:
  1. Bąk, J. (2020). Psychoedukacja w psychoterapii – teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  2. Linehan, M. M. (2016). Trening umiejętności DBT. Trening umiejętności dialektyczno-behawioralnych dla osób z zaburzeniami emocjonalnymi. Gdańsk: GWP.
  3. Siegel, D. J. (2015). Psychowzroczność. Mózgowy sposób na równowagę. Poznań: Media Rodzina.
Udostępnij:

Opublikowano

w

,

przez

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.