Rola eksperymentu i doświadczenia w rozwoju dziecka

Maluchy poznają świat przez ciągłe eksperymenty i doświadczenia. Jest to metoda tyle atrakcyjna, co i całkowicie naturalna. Ludzkość nie rozwijała się poprzez czytanie mądrych ksiąg. To pojawiło się w istnieniu naszego gatunku dość niedawno i długo pozostawało przywilejem tylko niewielu. Człowiek jako jednostka i cała populacja rozwijali się dzięki eksperymentom i doświadczeniom. Dzieci budując swój […]

Czytaj więcej
10 zabaw słownych rozwijających myślenie

Zabawy słowne można wprowadzać od momentu, kiedy dziecko chętnie zaczyna rozmawiać z nami o swoich ważnych i mniej ważnych sprawach, kiedy wchodzi w wiek pytań, gdy mowa staje się istotnym narzędziem poznawania otaczającego świata. Warto zachęcić dziecko do zabaw słownych. Rzecz jasna, trudność musi być dostosowana do możliwości maluszka. Taka zabawa powinna być źródłem radości […]

Czytaj więcej
8 nieoczywistych zabaw z kredkami

Nie mogłam się oprzeć i tekst o kredkach musiał być kolorowy. 😉 1. Rysowanie kredkami po powierzchniach o wyrazistych fakturach. Rysowanie na chropowatym betonie lub na tekturze falistej da ciekawy efekt wizualny. Korzyścią dodatkową będą doświadczenia sensoryczne w zakresie odczuwania głębokiego w obrębie dłoni oraz trening kontroli napięcia mięśni kończyny górnej. Łatwo można wyobrazić sobie, […]

Czytaj więcej
Czy potrafię słuchać swojego dziecka?

Od około trzeciego roku życia dziecko opanowuje zdolność mówienia do tego stopnia, że zaczyna mową komunikować o swoich potrzebach, problemach czy radościach. Jest w stanie o nich rozmawiać i ma tego ogromną potrzebę. Zadawanie pytań i dialog z dorosłym są naturalną potrzebą rozwojową dziecka. Mowa staje się potężnym narzędziem poznawania świata tego fizycznego i szczególnie […]

Czytaj więcej
Jak rodzice mogą budować kapitał kreatywności swojego dziecka?

Budowanie kapitału kreatywnych możliwości zależy od czynników genetycznych, zewnętrznych i atmosfery wychowania w domu rodzinnym. Dziedziczenie zdolności twórczych pomaga, ale ostatecznie nie przeważa, czy ktoś w dorosłym życiu będzie miał lekkość do innowacyjnych lub kreatywnych rozwiązań różnych problemów. Potencjał dziedziczony a jednocześnie nienależycie stymulowany w dużej mierze przepada. Istotne są również czynniki zewnętrzne sprzyjające wzrostowi […]

Czytaj więcej
Baśń „Trzy krople krwi” Joanna Tulo

Oto zapowiadana baśń: „Trzy krople krwi” Joanny Tulo. Zapraszam do fantastycznego świata cudownych zdarzeń, nadnaturalnych postaci i zjawisk. Życzę dobrych, mocnych, niezapomnianych i przede wszystkim terapeutycznych wrażeń. 🙂 Trzy krople krwi Dawno, dawno temu w pewnej zapomnianej krainie był sobie las, ale nie był to zwyczajny las. Panowały tam dobre duchy, które karały ludzi oraz […]

Czytaj więcej
Młode pokolenie baśniopisarzy-wywiad z Joanną Tulo

M. P.: Myśląc o dzieciństwie, jakie masz skojarzenia? J. T.: Myśląc o swoim dzieciństwie, pierwsze co przychodzi mi do głowy, to wieczorne czytanie do snu. To właśnie wtedy narodziła się moja miłość do książek, a także pomysł na napisanie swojej pierwszej „książki”, która miała pięć stron, posiadała na każdej z nich ręcznie malowane przeze mnie […]

Czytaj więcej
10 zabaw wspomagających koncentrację uwagi dziecka w wieku przedszkolnym

Koncentracja uwagi to umiejętność skupienia się na określonej rzeczy lub zjawisku. Jest niezbędna przy wszystkich świadomych działaniach dziecka jak również dorosłego. Zdolność ta rozwija się stopniowo. Początkowo jest selektywna i krótkotrwała. Najmłodsze dzieci przejawiają uwagę mimowolną. Pojawia się bez ich woli pod wpływem różnych bodźców, najczęściej słuchowych, np. głośny dźwięk lub wzrokowych, np. jaskrawy kolor […]

Czytaj więcej
Po co czytać dzieciom bajki?

Opowiadanie lub czytanie bajek nierozerwalnie kojarz się z dzieciństwem. Od zarania dziejów rodzice, dziadkowie opowiadali, a w bardziej współczesnych czasach, również czytali bajki swoim podopiecznym. Bajka to utwór literacki o charakterze moralistycznym. Treść przekazuje wartości etyczne w sposób dosłowny lub domyślny. Jest pisana prozą lub wierszem. Ma krótką zwartą budowę. Postacie występujące w utworze mają […]

Czytaj więcej
Czy kreatywność można rozwijać?

Kreatywność można rozwijać podobnie jak techniki szybkiego czytania i inne umiejętności umysłowe. Codzienne trenowanie kreatywności może uwolnić mnóstwo nowych pomysłów w dorosłych głowach, jak i w małych dziecięcych główkach. Trening kreatywności może mieć charakter indywidualny lub grupowy. Ćwicząc kreatywność stajemy się zazwyczaj bardziej otwarci na nowe doświadczenia, wykazujemy większą samodzielność w planowaniu i wykonywaniu swoich […]

Czytaj więcej