To pytanie usłyszał każdy z nas w swoim dzieciństwie. Bardzo chętnie zadajemy je kilkulatkom. Z nieukrywaną przyjemnością słuchamy odpowiedzi a w szczególności uzasadnień ich wyboru.
Jakie będą realia rynku pracy, gdy obecne maluchy będą rozpoczynały swoje życie zawodowe?
To pytanie jest skierowane do rodziców tych maluszków. Warto zastanowić się, jaka czeka nas przyszłość w tym zakresie, by móc przygotować do niej siebie i dziecko.
Postęp cywilizacji a w szczególności cyfryzacji spowoduje, że niektóre zawody znikną oraz pojawią się całkiem nowe oferujące nieznane usługi. Szacuje się, że z powodu automatyzacji zniknie 5% obecnych zawodów. Najbardziej narażone są: murarz, tynkarz, urzędnik, pracownik administracji, robotnik rolny sprzedawca, recepcjonista, księgowy, pracownik działu personalnego i płacowego, agent ubezpieczeniowy, bibliotekarz, urzędnik w banku i na poczcie.
Zmienią się formy zatrudnienia i interakcje między pracodawcą i pracownikiem. Próbkę tego doświadczamy w ostaniem czasie, kiedy to wiele firm przeszło na pracę zdalną. Należy spodziewać się braku stabilności rynku i częstych jego przemodelowań. Cenione będą takie cechy, jak: elastyczność, umiejętność współpracy, rozwiazywanie problemów, podejmowanie nowych wyzwań, czyli umiejętność ciągłego uczenia się oraz zdolność planowania własnej ścieżki zawodowej, najlepiej w oparciu o swoje mocne strony.
Przewiduje się preferowanie formy projektowej w pracy zawodowej. To wymaga wysokich umiejętności społecznych i odporności na stres. Rynek pracy będzie potrzebował tak zwanych e-liderów. Są to osoby, które łączą w sobie umiejętności cyfrowe, biznesowe i liderskie.
Niektóre profesje nie są podatne na automatyzację. Ich wykonywanie opiera się na ludzkich kompetencjach i umiejętnościach. Trudno je ująć w algorytmy. Wśród tych profesji znajdą się: terapeuta, psycholog, lekarz, pielęgniarka, duchowny, wykładowca, opiekun do dzieci, artysta, projektant, przedstawiciel wolnych zawodów.
Zawody te wymagają wysokiej inteligencji społecznej, kreatywności, innowacyjności i wielu innych kompetencji miękkich.
Powyższe przewidywania zawarte w raporcie z 2017 wskazują, że będą w przyszłości liczyły się zdolności cyfrowe i matematyczne, a nie pamięciowo odtwarzany zasób wiedzy. Znaczenia nabiera umiejętność sięgania do wiarygodnych źródeł informacji, interpretowanie faktów, logiczne myślenie, koncentracja uwagi, elastyczne reagowanie na zmiany oraz współpraca człowieka z technologią.
Przygotowując dziecko do życia w przyszłości można kształtować niezbędne umiejętności bardzo wcześnie poprzez zabawę wspierającą rozwój umiejętności społecznych dziecka i inne przemyślane działania edukacyjne.
Zapraszam po inspirację takich działań do moich wcześniejszych, mam nadzieję i późniejszych, wpisów.
Źródła:
Rafał Ryszka; Pedagogika Przeżyć. Praktycznie; Kraków 2016
Najnowsze komentarze