Uśmiech pojawia się około trzeciego miesiąca życia i jest pierwszym niewerbalnym komunikatem ze strony dziecka.
Stymuluje zachowanie rodziców. Wpływa motywująco na komunikację z obu stron. Dorośli z otoczenia niemowlęcia chętniej i czyściej reagują na uśmiechy mimiką i werbalnie. Dostrajają się w zakresie emocjonalnym.
Warto świadomie dostarczać dziecku tego typu stymulacji, czyli zagadywania, uśmiechów, pozytywnych reakcji na aktywność dziecka.
Trzymiesięczne niemowlęta preferują kolory żółty i czerwony. Dłużej zatrzymują wzrok na obrazkach, które mają bardziej zagęszczone elementy. Umiejętności spostrzegania wzrokowego rozwijają się i pojawia się umiejętność widzenia peryferyjnego. To pozwala na dostrzeganie obrazów znajdujących się poza obszarem, na który dziecko patrzy. Można to wykorzystać do stymulowania reakcji społecznych dziecka, czyli do kontaktu wzrokowego, uśmiechu i wynikających z nich zachowań.
Zdolność uśmiechu jest niewątpliwie najważniejszym osiągnięciem rozwojowym umiejętności społecznych w początkowym okresie życia. Buduje wspólnotę komunikacyjną. Przygotowuje do dialogu. Odpowiadanie na uśmiech dziecka oraz inicjowanie wymiany uśmiechów przez dorosłych stymuluje dziecko do powtarzania aktywności. To tworzy podwaliny do procesu uczenia się.
W tym czasie kiedy pojawia się pierwszy uśmiech u niemowlaka można zauważyć jego większe zainteresowanie elementami twarzy innej osoby. Im intensywniejszy jest uśmiech na twarzy dorosłego, tym dłużej dziecko patrzy na jego usta, nos i oczy. Maluszek odwraca głowę za znikającym przedmiotem/osobą. Dzięki aktywnemu przyglądaniu się przedmiotom przygotowuje się do zabaw manipulacyjnych, w efekcie których będzie rozwijała się sprawność manualna i manipulacyjna oraz koordynacja wielu działań.
Aktywność wzrokowa we wczesnym niemowlęctwie powoduje utrzymanie na wysokim poziomie aktywności komórek mózgowych. Pomaga w utrwaleniu niezbędnych połączeń neuronalnych do dalszego rozwoju umysłowego.
Uśmiech jest prostym, dostępnym narzędziem do wspierania rozwoju dziecka w zakresie społecznym, emocjonalnym i umysłowym.
Dobra kondycja psychiczna rodzica staje się ważnym czynnikiem prawidłowego rozwoju dziecka. Jeśli potrzebujesz konsultacji lub wsparcia w tym zakresie, zapraszam do kontaktu klikając tutaj.
Źródło:
Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna, Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2018
Najnowsze komentarze