Kim chciałbyś zostać, jak będziesz dorosły?

To pytanie usłyszał każdy z nas w swoim dzieciństwie. Bardzo chętnie zadajemy je kilkulatkom. Z nieukrywaną przyjemnością słuchamy odpowiedzi a w szczególności uzasadnień ich wyboru. Jakie będą realia rynku pracy, gdy obecne maluchy będą rozpoczynały swoje życie zawodowe? To pytanie jest skierowane do rodziców tych maluszków. Warto zastanowić się, jaka czeka nas przyszłość w tym […]

Czytaj więcej
Znajomość barier komunikacyjnych pomaga rodzicom w lepszym porozumiewaniu się z dziećmi

Chyba każdy rodzic chce dogadać się ze swoim dzieckiem. Nie zawsze to się udaje. Warto zastanowić się, czy w waszej komunikacji pojawiają się bariery na poziomie przekazu, z których nawet nie zdajecie sobie sprawy. Bariera wynikająca z intencji Bywa, że wypowiadając jakieś słowa rozmówca bardziej liczy na wywołanie wrażenia emocjonalnego u słuchacza, niż na przekazanie […]

Czytaj więcej
Jak reagować na błędy dziecka?

Co to jest błąd? Błąd to inaczej pomyłka, złe albo niewłaściwe postępowanie niezgodne z obowiązującymi normami. Mam wrażenie, że taka definicja wzięta ze słownika języka polskiego tyczy się bardziej osób dorosłych, niż dzieci. Czy pojęcie błąd nie jest pewnym nadużyciem w stosunku do dziecięcych zachowań? Dziecięce pomyłki mogą pojawiać się w sytuacjach zadaniowych, które są […]

Czytaj więcej
Czy jesteś gotowy przyznać się do błędu przed swoim dzieckiem?

Wciąż pokutuje przekonanie, że błędy są oznaką słabości i wszyscy powinni być perfekcyjni. Ta mentalna spuścizna ani trochę nie przybliża do doskonałości, a wręcz przeciwnie, odbiera motywację i siły do działania.  Co gorsze, takie nastawienie, chociaż często nieświadomie, przekazujemy następnemu pokoleniu. Każdy popełnia błędy. Dziecko, które jest karcone za błędy będzie starało się uniknąć za […]

Czytaj więcej
Jak budować wysoką samoocenę dziecka

Rodzice chcąc budować wysoką samoocenę swojego dziecka bardzo często mówią mu, że jest mądre i utalentowane. To może być mała pułapka. Takie komunikaty budują przekonanie, że uzdolnienia, inteligencja i cechy charakteru są czymś stałym i niezmiennym. To wyrabia postawę, że nie warto starać się, wkładać wysiłek w rozwój własny. Dziecko z tak budowanym poczuciem wartości, […]

Czytaj więcej
Zabawy na świeżym powietrzu jako outdoorowe sytuacje edukacyjne

Swobodna zabawa na świeżym powietrzu pozornie wygląda na mało wartościową dla rozwoju dziecka. Nic bardziej mylnego! Zabawy na łonie natury pozwalają na bezpośrednią jej obserwację. Podglądając rośliny i zwierzęta dzieci potrafią lepiej się koncentrować. Są bardziej skłonne do współpracy z dorosłym, który odkrywa przed nimi przyrodnicze ciekawostki. To rozwija ich ciekawość świata. Trenują kreatywne myślenie. […]

Czytaj więcej
Inteligencja przyrodnicza, czy warto ją rozwijać i jak to zrobić?

Dziecko obdarzone inteligencją przyrodniczą lubi spędzać czas na świeżym powietrzu. Chętnie obserwuję naturę i lubi różne eksperymenty przyrodnicze. Podczas wypraw na łono natury obserwuje ślady zwierząt i próbuje odgadnąć do kogo należą. Tworzy kolekcje złożone z elementów przyrodniczych: z owadów, z roślin lub z eksponatów przyrody nieożywionej, takich jak: kamienie, muszle, skamieliny. Wyposażone w lornetkę […]

Czytaj więcej
Dlaczego inteligencja interpersonalna jest tak ważna i jak ją rozwijać u dziecka?

Wyobraź sobie swoje dziecko za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat jako osobę lubianą przez wszystkich. Ponadto wykazującą umiejętności organizatorskie, przywódcze i liderskie. Obrazu niech dopełnią takie cechy jak: umiejętność łatwego nawiązywania kontaktów, odpowiedzialność za siebie i innych, efektywne negocjowanie, bezkonfliktowe rozwiązywanie problemów, łatwość awansowania w różnych organizacjach, dyplomacja, otwartość i optymizm. Tak, to wizja, którą ma […]

Czytaj więcej
Czym jest inteligencja intrapersonalna i jak ją rozwijać u dziecka?

Inteligencja intrapersonalna, to inaczej inteligencja wewnętrzna. Wyraża się się w samoświadomości i metapoznaniu. Przejawia się w rozumieniu, że moje decyzje są moje oraz moje cele są też moje. To także świadomość własnych emocji i odczuć. Jest nią również asertywność i szacunek do samego siebie. To szeroko rozumiana intuicja i silne “Ja”. Dziecko z dobrze rozwiniętą […]

Czytaj więcej