Pamiętam, jak moje dzieci były jeszcze bardzo małe, kilka razy w roku mieliśmy okazję odwiedzać rodzinę na wsi.

Po kilku takich wypadach zorientowałam się, że u moich dzieci następuje skok rozwojowy. Lepiej mówią, poszerza im się słownik bierny i czynny, są bardziej kreatywne w zabawie, sprawniejsze ruchowo, stają się bardziej socjalne. Zaczęłam kojarzyć, że przyczyną tych zmian musi być pobyt na wsi. Przećwiczyłam to przynajmniej na czterech przypadkach, a kilka innych obserwowałam z bliska. Czas spędzony na wsi, to czas intensywnej stymulacji rozwoju dziecka. Im wieś bardziej oddalona od cywilizacji i taka w bardziej starym stylu, tym lepsze efekty.

Dzieci mają możliwość doświadczyć takich zapachów, odgłosów i kolorów natury, o które trudno w mieście. Dla niemowląt jest to całkiem niemała porcja stymulacji sensorycznej. Starsze dzieciaki, takie które samodzielnie eksplorują środowisko, mają ogromną, naturalną i ekologiczną przestrzeń do doznawania świata.  Poza doznaniami, o których pisałam wcześniej, mogą dotykać takich faktur przedmiotów, których nie znajdą nawet na najlepszych placach zabaw. Wyobraźmy sobie wrażania malucha, który dotyka suchej ziemi, mokrej ziemi, błota, kamieni, cegieł, innych materiałów budowlanych, które często można spotkać na wiejskim podwórku. Wyobraźmy sobie: deski, korę, patyki, trociny, polana w wersji suchej albo mokrej, nagrzane od słońca lub wilgotne i omszałe w cieniu. To jest ogromne bogactwo wrażeń dotykowych. Dotyk jest zmysłem, który rozwija się już w życiu płodowym i ma zasadnicze znaczenie dla rozwoju dziecka. Dotyk i ruch są pierwszymi i dlatego tak ważnymi kanałami poznawania świata.

Stopy, poza rękami i głową, są najbardziej wrażliwymi sensorycznie częściami ciała człowieka. Ciągłe noszenie skarpet i butów uniemożliwia różnicowanie właściwości podłoża i sprzyja powstawaniu nadwrażliwości dotykowej.

Bieganie boso na łonie natury i doświadczanie różnorodności podłoża, które możemy spotkać na terenie wiejskim jest świetną okazją do naturalnego budowania prawidłowej integracji sensorycznej.

Na wsi ruch dzieje się spontanicznie: bieganie podskoki, przeskoki, wspinanie się, kołysanie się itd. Ilość przeszkód, niecodziennych konstrukcji wprost zachęca do odkrywania i poznawania tych przestrzeni. Takie aktywności są okazją do dostymulowania układu przedsionkowego i proprioceptywnego. Są to pojęcia z zakresu terapii SI. W przyszłości napiszę o nich, przybliżając to zagadnienie.

Pobyt na farmie, poza korzyściami sensorycznymi, to wspaniała, zrealizowana w naturalnych warunkach lekcja botaniki i zoologii. Prawa przyrody są obserwowane na naturalnym przykładzie. Obserwacja wegetacji roślin odbywa się na żywo. Warzywa, owoce, zioła, kwiaty, rośliny przemysłowe mogą być poznawane przez doświadczanie i eksperymentowanie. Przyroda nieożywiona jest w zasięgu ręki. W taki sam sposób dziecko poznaje zwierzęta hodowlane. Zdarzyć się może okazja, by obserwować zwierzęta dziko żyjące.

Dla dzieci, które są w fazie myślenia operacyjnego, takie eksperymenty sprawią, że nauka szkolna będzie przebiegać łatwo i efektywnie. W tym okresie rozwojowym myślenie jest powiązane z konkretem i z doświadczeniem. Warunki szkolne nie zawsze mogą zapewnić te konieczne elementy do rozwoju myślenia i przyswajania nowej wiedzy. Pobyt na wsi daje bazę do nauki z podręczników w szkole.

Kontakt ze zwierzętami gospodarskimi to animaloterapia w naturalnych i spontanicznych okolicznościach.

Spędzając wakacje na wsi dzieci uspołeczniają się. Obserwują innych przy pracy. Poznają nowe osoby i całe bogactwo ich indywidualności, które wynika ze specyfiki życia w rejonach rolniczych. Uczą się komunikacji, współpracy i szacunku do ludzi oraz pracy.

Świadomość celów wychowawczych i edukacyjnych rodziców to warunek, żeby w pełni wykorzystać wakacyjny wyjazd. Obecność rodzica przy dziecku podczas pobytu na wsi, to nie tylko kwestia moderowania procesami poznawczymi, to przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa. Farma nie jest placem zabaw dla dzieci. To przestrzeń, w której jest wiele niebezpiecznych miejsc i sytuacji. Obecność rodzica jest absolutnie konieczna. Określając kolokwialnie, na wsi nie spuszczamy dziecka z oka. Warto podjąć ten wysiłek, bo korzyści dla rozwoju Waszej pociechy, są nie do przecenienia.

Źródło:

  • Marta Baj-Lieder, Agnieszka Borowska-Kociemba, Kręć się, biegaj, baw się z nami, Gdańsk 2016
  • Klaudia Piotrowska Madej, Agnieszka Żychowicz, Smart Hand Model, Gdańsk 2017
  • Jean Ayres, Dziecko, a integracja sensoryczna, Gdańsk 2015
  • Maria Żebrowska, Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa 1986
  • https://www.nhs.uk/start4life

4 thoughts to “Wakacyjny wypad na wieś, to same korzyści dla rozwoju dziecka.

  • Kasia

    Bardzo pouczający tekst!! Nie wiedziałam jak ważne dla dziecka jest poznawanie wsi, zdecydowanie zwrócę na to teraz uwagę

    Odpowiedz
    • Monika Paczkowska

      Dołożę jako ciekawostkę: Na wsi, w Polsce żyje około 40% ludności i w ostatniej dekadzie zwiększa się zaludnienie terenów wiejskich. Jest to tendencja obserwowana również w innych rozwiniętych gospodarczo i technologicznie krajach, tak zwana ucieczka na wieś. Współczesna wieś polska nie wiele różni się warunkami życia od miasta. Dlatego zdecydowanie polecałam wieś w starym stylu.

      Odpowiedz
  • Malgorzata

    Czy poleca Pani jakas agroturystyke na wypad z dziecmi?

    Pzdr

    Odpowiedz
    • Monika Paczkowska

      Nie chciałbym polecać konkretnego namiaru na agroturystykę. Jeśli chodzi o małe dziecko, sugeruję wybierać miejsca w relatywnie bliskiej okolicy. Krótka podróż z małym dzieckiem jest mniej uciążliwa. Wszystkie atrakcje, o których pisałam, maluszek ma szanse doświadczać w swojej najbliższej okolicy. Wystarczy zamienić miasto na wieś. Dla dzieci starszych wyjazd w odległe regiony, dodatkowo pozwoli poznać i doświadczyć odmienność kulturową: architekturę , język, folklor. Należy dokładnie przeanalizować ofertę pod kątem swoich potrzeb i celów. Życzę udanych wypadów na wieś i dobrej pogody.

      Odpowiedz

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przejdź do paska narzędzi