Wyobraź sobie swoje dziecko za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat jako osobę lubianą przez wszystkich.
Ponadto wykazującą umiejętności organizatorskie, przywódcze i liderskie. Obrazu niech dopełnią takie cechy jak: umiejętność łatwego nawiązywania kontaktów, odpowiedzialność za siebie i innych, efektywne negocjowanie, bezkonfliktowe rozwiązywanie problemów, łatwość awansowania w różnych organizacjach, dyplomacja, otwartość i optymizm.
Tak, to wizja, którą ma większość rodziców. Żeby się urzeczywistniła, warto zadbać o rozwój inteligencji interpersonalnej swojego dziecka.
Niektóre maluchy mają naturalne predyspozycje do tego rodzaju umiejętności.
Taki brzdąc od początku jest lubiany przez inne dzieci i dorosłych. Z czasem zdobywa uznanie rówieśników i jest często uznawany przez nich za przewodnika. Niewymuszająco kontroluje przebieg zabaw. Ma wysoko rozwinięte poczucie sprawiedliwości społecznej, lojalności grupowej i indywidualnej. Czuje się odpowiedzialny za innych członków społeczności, w której aktualnie się znajduje. Potrafi łagodzić spory, konflikty i nieporozumienia.
Postępuje z naturalną dyplomacją. Przejawia adekwatne zachowania społeczne. Trafnie odczytuje znaczenie sytuacji towarzyskich i grupowych. Umie rozpoznać ważne, znaczące osoby i nie ma problemów, by nawiązać z nimi kontakt.
Ma wielu przyjaciół i kolegów. Jest chętnie przyjmowany do różnych grup. Woli towarzystwo innych, niż przebywanie w samotności.
Dziecko z wysoką inteligencją interpersonalną zazwyczaj jest empatyczne. Chętnie udziela pomocy innym. Staje się powiernikiem kolegów i koleżanek. Potrafi być wobec innych cierpliwe i wyrozumiałe.
Patrzy z optymizmem na świat i nie boi się pokonywania przeszkód. Ma wysoką samoocenę. Jest pewne siebie, konkretne i stanowcze w działaniu. Bywa, że ma skłonność do dominowania.
Jak rozwijać inteligencję interpersonalną dziecka?
- Pomagając mu umacniać wiarę w siebie.
- Doskonaląc umiejętność bycia dobrym słuchaczem i obserwatorem zachowań innych osób.
- Wdrażając do pomagania innym w uczeniu się i rozwiązywaniu problemów.
- Stwarzając okazje do opiekowania się małymi dziećmi i innymi osobami wymagającymi troski i uwagi.
- Dając możliwość słuchania opowieści, przekazywanych informacji i argumentów innych osób.
- Zachęcając do przekazywania innym informacji.
- Ucząc dziecko zasad dobrej dyskusji, używania argumentów.
- Zachęcając do pracy w zespole.
- Włączając dziecko do przygotowań różnych imprez rodzinnych i nie tylko.
- Wprowadzając w wolontariat, najlepiej przez własny przykład.
- Pozwalając mu uczestniczyć w wybranych spotkaniach towarzyskich.
- Dając szansę na regularnie spotykania z rówieśnikami.
- Grając z nim w gry, w których istotą jest współpraca a nie rywalizacja.
- Czytając dziecku biografie znanych osób słynących z wrażliwości społecznej.
- Oglądając filmy lub bajki z wątkami obyczajowymi odpowiednimi dla wieku dziecka.
- Organizując dziecięce zabawy w parach i grupach.
- Zachęcając do zabaw w role.
Dajcie znać, czy kontakty z osobami o wysokiej inteligencji interpersonalnej ułatwiają życie?
Źródła:
Thomas Armstrong; 7 rodzajów inteligencji; e-book; 2009
Iwona Czaj-Chudyba; Jak rozwijać zdolności dziecka?; WSiP; Warszwa 2009
Danuta Czelakowska; Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji. Rozpoznawanie i kształcenie; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2007
Najnowsze komentarze