Wyobraź sobie swoje dziecko za kilkanaście czy kilkadziesiąt lat jako osobę lubianą przez wszystkich.

Ponadto wykazującą umiejętności organizatorskie, przywódcze i liderskie. Obrazu niech dopełnią takie cechy jak: umiejętność łatwego nawiązywania kontaktów, odpowiedzialność za siebie i innych, efektywne negocjowanie, bezkonfliktowe rozwiązywanie problemów, łatwość awansowania w różnych organizacjach, dyplomacja, otwartość i optymizm.

Tak, to wizja, którą ma większość rodziców. Żeby się urzeczywistniła, warto zadbać o rozwój inteligencji interpersonalnej swojego dziecka.

Niektóre maluchy mają naturalne predyspozycje do tego rodzaju umiejętności.

Taki brzdąc od początku jest lubiany przez inne dzieci i dorosłych. Z czasem zdobywa uznanie rówieśników i jest często uznawany przez nich za przewodnika. Niewymuszająco kontroluje przebieg zabaw. Ma wysoko rozwinięte poczucie sprawiedliwości społecznej, lojalności grupowej i indywidualnej. Czuje się odpowiedzialny za innych członków społeczności, w której aktualnie się znajduje. Potrafi łagodzić spory, konflikty i nieporozumienia.

Postępuje z naturalną dyplomacją. Przejawia adekwatne zachowania społeczne. Trafnie odczytuje znaczenie sytuacji towarzyskich i grupowych. Umie rozpoznać ważne, znaczące osoby i nie ma problemów, by nawiązać z nimi kontakt.

Ma wielu przyjaciół i kolegów. Jest chętnie przyjmowany do różnych grup. Woli towarzystwo innych, niż przebywanie w samotności.

Dziecko z wysoką inteligencją interpersonalną zazwyczaj jest empatyczne. Chętnie udziela pomocy innym. Staje się powiernikiem kolegów i koleżanek. Potrafi być wobec innych cierpliwe i wyrozumiałe.

Patrzy z optymizmem na świat i nie boi się pokonywania przeszkód.  Ma wysoką samoocenę. Jest pewne siebie, konkretne i stanowcze w działaniu. Bywa, że ma skłonność do dominowania.

Jak rozwijać inteligencję interpersonalną dziecka?

  • Pomagając mu umacniać wiarę w siebie.
  • Doskonaląc umiejętność bycia dobrym słuchaczem i obserwatorem zachowań innych osób.
  • Wdrażając do pomagania innym w uczeniu się i rozwiązywaniu problemów.
  • Stwarzając okazje do opiekowania się małymi dziećmi i innymi osobami wymagającymi troski i uwagi.
  • Dając możliwość słuchania opowieści, przekazywanych informacji i argumentów innych osób.
  • Zachęcając do przekazywania innym informacji.
  • Ucząc dziecko zasad dobrej dyskusji, używania argumentów.
  • Zachęcając do pracy w zespole.
  • Włączając dziecko do przygotowań różnych imprez rodzinnych i nie tylko.
  • Wprowadzając w wolontariat, najlepiej przez własny przykład.
  • Pozwalając mu uczestniczyć w wybranych spotkaniach towarzyskich.
  • Dając szansę na regularnie spotykania z rówieśnikami.
  • Grając z nim w gry, w których istotą jest współpraca a nie rywalizacja.
  • Czytając dziecku biografie znanych osób słynących z wrażliwości społecznej.
  • Oglądając filmy lub bajki z wątkami obyczajowymi odpowiednimi dla wieku dziecka.
  • Organizując dziecięce zabawy w parach i grupach.
  • Zachęcając do zabaw w role.

Dajcie znać, czy kontakty z osobami o wysokiej inteligencji interpersonalnej ułatwiają życie?

Źródła:

Thomas Armstrong; 7 rodzajów inteligencji; e-book; 2009

Iwona Czaj-Chudyba; Jak rozwijać zdolności dziecka?; WSiP; Warszwa 2009

Danuta Czelakowska; Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji. Rozpoznawanie i kształcenie; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2007

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *