hard cash on a briefcase

Od najwcześniejszych momentów życia rodzice mają ogromny wpływ na kształtowanie się schematów myślowych dziecka. Jednym z takich schematów jest głęboko zakorzeniony w podświadomości stosunek do pieniędzy. Prawdopodobnie on w największym stopniu determinuje zachowania, które wyznaczą los finansowy w dorosłym życiu dziecka.

Prawie każdy schemat myślowy, również ten dotyczący bogacenia się, budowany jest poprzez oddziaływania bliskich osób w dzieciństwie. Zwykle są to rodzice. Ważną rolę mogą odegrać dziadkowie i inni bliscy krewni oraz nauczyciele wraz ze szkolnym systemem edukacji.

Na mentalny schemat finansowy składaj się myśli, uczucia i działania. W zależności od jakości wymienionych składowych schematu pojawiać się będą wyniki finansowe, które będzie mozna obserwować w ciągu całego życia. Warty podkreślenia jest fakt, że schematy funkcjonują poza naszą świadomością i mają zwyczaj powtarzać się w różnych sytuacjach życiowych.

W jaki sposób rodzice i inne bliskie osoby budują u dziecka schemat finansowy?

Werbalne programowanie

Wszystkie słowa wypowiedziane przez ważne dla malucha osoby odnośnie zarabiania, bogactwa lub biedy mogą mieć znaczenie w przyszłej relacji dorosłego już dziecka z pieniędzmi. Mały człowiek będzie miał tendencję do powtarzania i stosowania w swoim życiu usłyszanych treści. Bardzo często nie będzie ich pamiętał oraz ich autorów. W jego mózgu będą funkcjonowały jako jego własny głos.

Dorośli powinni zdawać sobie sprawę, że powiedzenia typu: „Pieniądze szczęścia nie dają”, albo „Nie stać nas na to” mogą stworzyć schemat, który będzie blokował działania w rozwoju finansowym. Podobnie może wpływać powtarzanie zdań: „Zachowaj pieniądze na czarną godzinę”, „Pieniądze są źródłem zła”, „Bogaci są chciwi”, „Pierwszy milion trzeba ukraść, itd.

Często w dorosłym życiu rozgrywa się wewnętrzny konflikt między własnymi potrzebami i możliwościami a tym co ukształtowała mama. Jeśli mama uważała, że pieniądze szkodzą ludziom, bo przez nie dopuszczają się niegodziwych rzeczy, to młody człowiek nie chce być w swoim odczuciu niegodziwcem. Podświadomie chce akceptacji mamy. Chociaż logika podpowiada, że zarabianie dużych pieniędzy jest w porządku, to podświadome schematy sabotują działania. Emocje, zwłaszcza te nieuświadomione, przeważnie wygrywają z logiką.

Modelowanie

Dzieci uczą się przez obserwację i jest to fakt niepodważalny. Uczą się również relacji z pieniędzmi patrząc na działania swoich opiekunów w tym zakresie. Dzieci dość dobrze obserwują, jak rodzice zarządzają domowym budżetem, czy trwonią kasę, czy też są ciułaczami.

Odczuwają, kiedy finanse stają się powodem ogromnego stresu i frustracji lub gdy są źródłem radości, przyjemności, rozwoju, dobroczynności. Bywa, że każde z rodziców wnosi do związku odmienny schemat myślowy o finansach. To bywa źródłem kłótni rodzinnych. Najmłodsi obserwują wszystkie zachowania swoich rodziców. W ich małych głowach tworzy się mechanizm reagowania na zjawiska związane z pieniędzmi, takie jak: zarabianie, inwestowanie, wydawanie, oszczędzania itd. Dziecko nie rozumie wszystkich zawiłości związanych z finansami. Natomiast atmosferę, którą generują osoby dorosłe odczuwa doskonale i na jej bazie buduje swój mózg milionera, lub nie.

Czasem ludzie odnoszą sukces materialny, mimo że w dzieciństwie stykali się z biedą. W okresie dorastania zazwyczaj odczuwali śliny bunt i gniew wobec takiej sytuacji. Włożyli ogromny wysiłek, żeby nie powtórzyć schematu rodziców. Energią, która napędza ich w zdobywaniu majątku jest złość na wcześniejsze doświadczenia. W wyniku tego złość i pieniądze są w ich umysłach powiązane. Im więcej zarabiają, tym większe odczuwają napięcie. Chcąc uwolnić się od niego, podświadomie uwalniają się również od pieniędzy. Może to przejawiać się w nielogicznie błędnych inwestycjach, w auto sabotażu w wielu momentach na drodze do zarabiania dużych pieniędzy.

Zakorzenione schematy myślowe odnośnie pieniędzy przekazuje się poprzez pokolenia. Warto poddać tę kwestię autorefleksji. Trzeba przeanalizować, które myśli dotyczące bogactwa są naszymi własnymi, a które pochodzą od innych osób.

Przypomnienie sobie usłyszanych słów lub zdarzeń z dzieciństwa pomaga w zrozumieniu powtarzających się schematów w sferze finansowej. Samoświadomości pomoże w zatrzymaniu powielanych szkodliwych, blokujących bogacenie się i nie pozwalających żyć pełnią życia mentalnych blokad.

Życzę sukcesów finansowych i wszystkich innych.

Jeśli chcesz porozmawiać indywidualnie o tym, jak rozwijać kreatywności i myślenie milionera u swojego dziecka, zapraszam do kontaktu tutaj.

Źródło:

Eker T. Harv, „Bogaty albo biedny” Wyd. Studio EMKA, Warszawa 2016

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.