Jedną ze składowych inteligencji wielorakich w koncepcji Gardnera jest Inteligencja logiczno-matematyczna.
Dziecko, które interesuje się liczbami zazwyczaj jest obdarzone wysoką inteligencją tego rodzaju. Taki maluch łatwo uczy się liczyć. Szybko zapamiętuje cyfry i inne znaki matematyczne. Lubi liczyć przedmioty. Potrafi je klasyfikować. Na przykład, klocki drewniane wkłada do pojemnika na klocki drewniane a plastikowe do innego pojemnika. Potrafi dzielić zabawki ze względu na kolory, kształty lub zastosowanie.
W dziecięcy sposób zauważa zasady rządzące otaczającym go światem. Ceni sobie ustalone reguły i porządek podczas zabawy.
Chętnie pracuje z komputerem, ale także doskonale bawi się z dominem, warcabami i innymi grami planszowymi. Lubi zagadki, rebusy oraz różne łamigłówki.
Jak rozwijać inteligencję logiczno-matematyczną dziecka?
Włącz do stałego repertuaru dziecięcych zabaw następujące aktywności:
- Licz razem z dzieckiem różne rzeczy wokół was: własne paluszki, klocki, zabawki, elementy na obrazku.
- Daj okazję dziecku, żeby porównywało różne przedmioty. Niech wskazuje, który jest duży a który mały, wąski-szeroki, niski-wysoki, cienki-gruby.
- Włącz do codziennej rutyny klasyfikowanie. Przykład: podczas sprzątanie sugeruj, żeby odpowiednie zabawki znalazły się w wyznaczonym do tego pojemniku, koszyku, na półce, czy w odpowiednej szufladzie.
- Dobieraj w pary. Przykład: zachęcaj, by dziecko pomagało Ci w segregowaniu skarpetek lub innych części garderoby.
- Pokaż, jak liczy się na liczydle.
- Układajcie historyjki obrazkowe.
- Bawcie się w uzupełnianiu luk w obrazkach.
- Zapisz dziecko na zajęcia z programowania dla przedszkolaków.
- Grajcie w gry planszowe. Uważnie przestrzegajcie ustalonych reguł.
- Bawcie się zagadkami szczególnie wymagającymi logicznego myślenia.
- Zachęcaj do prostych obliczeń w pamięci.
- Bawcie się w sklep.
- Odwiedzajcie muzea nauki i techniki oraz inne podobne miejsca, które w sposób przystępny dla dziecka przybliżają świat wiedzy i nauki.
Czy warto rozwijać inteligencję matematyczno-logiczną u małego dziecka?
Bez wątpienia!
Wymagania szkolne w dużym stopniu opierają się na zdolnościach matematycznych. Natomiast szkolna nauka tego przedmiotu, zdarza się, bywa mało efektywna.
Dobrze rozwinięta inteligencja matematyczno-logiczna powoduje sprawne logiczne myślenie, które pomaga przewidywać konsekwencje różnych sytuacji.
Osoby z wysoką inteligencją tego rodzaju łatwiej przewidują zdarzenia i lepiej rozumieją mechanizmy, którym podlega życie społeczne. Są bardziej odporne na manipulacje. W dorosłym życiu zazwyczaj bardzo dobrze radzą sobie ekonomicznie i finansowo. Są dokładne i dociekliwie. Mają łatwość rozwiazywanie złożonych problemów.
Czy dostrzegasz w swoim dziecku potencjał inteligencji matematycznao-logicznej?
Jakie aktywności już praktykujecie i które z nich należą do waszych ulubionych?
Dajcie znać w komentarzu.
Źródła:
Thomas Armstrong; 7 rodzajów inteligencji; e-book; 2009
Iwona Czaj-Chudyba; Jak rozwijać zdolności dziecka?; WSiP; Warszwa 2009
Danuta Czelakowska; Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji. Rozpoznawanie i kształcenie; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2007
Najnowsze komentarze