Warto mieć w domu hamak. Chociaż kojarzy się z letnim relaksem, to przede wszystkim cenimy go za walory terapeutyczne.

Bardzo chętnie jest wykorzystywany przez terapeutów integracji sensorycznej. Dostarcza wrażań przedsionkowych i proprioceptywnych. Można z niego korzystać w plenerze. Świetnie się sprawdza w warunkach domowych. Jeśli chcecie użyć hamak do zabaw wspierających rozwój dziecka, to polecam wykonany z pełnej tkaniny.  Myślę, że są uzdolnione mamy lub babcie i mogą taki hamak uszyć samodzielnie.

Do zabaw, które zaproponuję poniżej należy zawiesić hamak w jednym punkcie. Dwa przeciwległe końce, najczęściej kółka, zawieszamy na jednym haku. Hak musi mieć odpowiednią wytrzymałość i najlepiej, gdy jest zakotwiczony w mocnym elemencie sufitu, belki itp. Powstaje wtedy coś w rodzaju wiszącej sakwy. Do tej sakwy wchodzi dziecko i możemy już zacząć przygodę.

Oto 10 propozycji zabaw w hamaku.

Wszystkie zabawy mogą odbywać się podczas kołysania się lub przy nieruchomym hamaku. To zależy od preferencji dziecka.

1

Dziecko w siadzie skrzyżnym siedzi w środku hamaka. Kołysanie jest pierwszą atrakcją. Niektóre dzieci bardzo lubią spokojne kołysanie w różne kierunki. Odczuwają przyjemny docisk w dużym obszarze ciała. Doświadczają swoistego zagnieżdżenia, które działa odprężająco.

2

Dziecko siedzi w hamaku. Rodzic rzuca do niego piłeczkę, woreczek lub pluszaka. Maluch odrzuca do rodzica lub rzuca do wyznaczonego celu.

3

Siedząc w hamaku dziecko trzyma koniec liny (skakanka, pasek od szlafroka). Drugi koniec jest przywiązany (ustabilizowany). Dziecko pociąga za linę i samo wprowadza się w kołysanie.

4

Dziecko leży na brzuchu. Ręce i nogi zwisają poza hamak. Lina leży na podłodze. Dorosły trzyma za jeden koniec i porusza nią. Maluch w hamaku kołysząc się usiłuje złapać drugi koniec liny.

5

W pozycji na brzuchu dziecko sięga po rozrzucone na podłodze skarpetki. Dobiera je w pary. Dla starszych kontynuacją zabawy będzie zwijanie skarpet w kłębuszki i wrzucanie do celu (szuflady, koszyka itp.)

6

Na podłodze układamy przedmioty o różnej fakturze. Kołysząc się, w pozycji na brzuchu, dziecko ma za zadanie ułożyć je w kolejności od najmniej przyjemnego do najprzyjemniejszego.

7

Leżąc na brzuchu dziecko wrzuca do stojącej na podłodze plastikowej butelki z dużym otworem (np. po płynie do prania lub do płukania) drobne przedmioty. Mogą to być pomponiki, guziki, monety, drobne klocki.

8

Kołysząc się, w pozycji na brzuchu, dziecko układa na podłodze obrazek z elementów. Przygotowujemy kwadraty, trójkąty, koła, prostokąty wycięte z kartonu, z których można ułożyć: dom, drzewo, płot, słońce itp.

9

Na podłodze układamy dostępne instrumenty muzyczne: bębenki, dzwonki lub przedmioty, które po uderzeniu wydają dźwięki. Dziecko leżąc w hamaku uderza pałeczką w instrumenty i tworzy oryginalną muzykę. Mogą powstać ciekawe efekty akustyczne.

10

W pozycji na brzuchu, leżąc w hamaku, starsze dzieci mogą grać w kółko i krzyżyk razem z rodzicami.

Życzę dobrej zabawy!

Źródło:

  • Marta Baj-Lieder, Agnieszka Borowska-Kociemba, Kręć się, biegaj, baw się z nami, Gdańsk 2016
Udostępnij:

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *