Czy zastanawialiście się czasem, dlaczego wasze dziecko przez większość dnia jest w ciągłym ruchu i ma wprost ma niespożytą energię? Czy przypadkiem nie przychodziły wam do głowy obawy, że to może być ADHD lub jakieś inne zaburzenie?
Czy wzięliście pod uwagę, że macie dziecko z wysoką inteligencję kinestetyczną?
Dziecko przejawiające zdolności kinestetyczne zazwyczaj ma dużą energię, potrzebuje częstej aktywności ruchowej, przejawia dobrą koordynację, zwinność i refleks w działaniu. Bywa, że dojrzewa fizycznie wcześniej niż rówieśnicy. Odznacza się ogólną sprawnością fizyczną. Jest wytrwałe, wykazuje siłę i wytrzymałość ponad swój wiek.
Jak rozpoznać dziecko z wysoką inteligencją kinestetyczną?
Inteligencja kinestetyczna przejawiać się może we wszelkich aktywnościach ruchowych. Dziecko z wysoką inteligencją tego rodzaju zazwyczaj interesuje się gimnastyką. Przejawia bardzo dobrą sprawność w zakresie siły, szybkości reakcji, zwinności, wytrzymałości i koordynacji ruchu.
Przoduje w zabawach i grach ruchowych. Potrafi zastosować najlepszą taktykę w grze zespołowej. Jest pełne zapału przy wykonywaniu ćwiczeń fizycznych. Ma dużą motywację do współzawodnictwa, lubi rywalizację w grach i sportach. Łatwo przyswaja sobie zasady gier i zabaw ruchowych. Interesuje się wydarzeniami sportowymi, tanecznymi, teatralnymi oraz gwiazdami z tych dziedzin. Chętnie ogląda zawody taneczne lub sportowe.
Piękny taniec, jego harmonia, koordynacja, elastyczność również świadczą o wysokiej inteligencji kinestetycznej. Takie dziecko ma ruchy pełne gracji, płynne i harmonijne. Lubi zabawy rytmiczne i taneczne, podczas których szybko uczy się nowych kroków.
Umiejętność naśladowania, improwizowania pojawiające się w ruchu scenicznym są również jednym z przejawów tego rodzaju potencjału umysłowego.
Kinestetyk potrafi odzwierciedlać gestem i ruchem ciała stany, emocje, nastroje. Przejawia zdolności w kierunku pantomimy. Potrafi zobrazować ruchem rzeczywistość realną lub fantastyczną. Adekwatnie korzysta z komunikacji niewerbalnej, wykorzystując gesty, ruchy i mimikę.
Chętnie odgrywa różne role i zgłasza się do przedstawień. Bierze w nich aktywny udział próbując reżyserować i wyznaczać role innym uczestnikom.
Dużą wagę przywiązuje do publicznych wystąpień i nie ma tremy.
Sprawności manualne, czyli dobra koordynacja pracy rąk, sprawność manualna i manipulacyjna także świadczą o wysokim potencjale inteligencji kinestetycznej. Takie dziecko w sposób zręczny posługuje się przyborami i narzędziami. Mówi się o nim, że jest uzdolnione technicznie i manualnie.
Takie dzieci najefektywniej uczą się przez ruch.
Jak można rozwijać inteligencję kinestetyczną u dziecka?
- wykonując wspólnie z dzieckiem różne ćwiczenia fizyczne.
- uczestnicząc w zajęciach sportowych, grupowych i indywidualnych.
- biorąc udział w zabawach orientacyjno-porządkowych.
- uczestnicząc w ćwiczeniach dramowych, inscenizacjach.
- bawiąc się w role.
- biorąc udział w zabawach rytmicznych, rytmiczno- muzycznych i tanecznych.
- wykonując zadania manualne, czyli pisząc, rysując, malując.
- budując z różnych kloców.
- dając okazję dziecku do wycinania, klejenia.
- wyrażając emocje za pomocą ruchu.
- bawiąc się z piłką, np. ucząc się żonglowania i innych sztuczek piłkarskich.
- bawiąc się w zabawy wymagające refleksu.
- rozpoznając kształty i faktury przez dotyk.
- ucząc się piosenek, wierszyków na pamięć z wykorzystaniem klaskania, pstrykania palcami lub rytmicznego wystukiwania.
- wprowadzając dziecko w czynności rzemieślnicze: robienie biżuterii z makaronu, tkactwo, krawiectwo, modelarstwo. Wszystko na miarę możliwości malucha.
- wspólnie z dzieckiem gotując, robiąc wypieki, dekorując torty i inne desery.
- angażując dzieci do pomocy przy czynnościach konserwatorskich i porządkowych przy urządzeniach typu: hulajnoga, rower.
Czy dostrzegasz w swoim dziecku potencjał inteligencji kinestetycznej?
Jakie zabawy z wymienionych wyżej należą do waszych ulubionych?
🙂 Dajcie znać w komentarzu.
Źródła:
Thomas Armstrong; 7 rodzajów inteligencji; e-book; 2009
Iwona Czaj-Chudyba; Jak rozwijać zdolności dziecka?; WSiP; Warszwa 2009
Danuta Czelakowska; Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji. Rozpoznawanie i kształcenie; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2007
Najnowsze komentarze