Czy zastanawialiście się czasem, dlaczego wasze dziecko przez większość dnia jest w ciągłym ruchu i ma wprost ma niespożytą energię? Czy przypadkiem nie przychodziły wam do głowy obawy, że to może być ADHD lub jakieś inne zaburzenie?

Czy wzięliście pod uwagę, że macie dziecko z wysoką inteligencję kinestetyczną?

Dziecko przejawiające zdolności kinestetyczne zazwyczaj ma dużą energię, potrzebuje częstej aktywności ruchowej, przejawia dobrą koordynację, zwinność i refleks w działaniu. Bywa, że dojrzewa fizycznie wcześniej niż rówieśnicy. Odznacza się ogólną sprawnością fizyczną. Jest wytrwałe, wykazuje siłę i wytrzymałość ponad swój wiek.

Jak rozpoznać dziecko z wysoką inteligencją kinestetyczną?

Inteligencja kinestetyczna przejawiać się może we wszelkich aktywnościach ruchowych. Dziecko z wysoką inteligencją tego rodzaju zazwyczaj interesuje się gimnastyką. Przejawia bardzo dobrą sprawność w zakresie siły, szybkości reakcji, zwinności, wytrzymałości i koordynacji ruchu.

Przoduje w zabawach i grach ruchowych. Potrafi zastosować najlepszą taktykę w grze zespołowej. Jest pełne zapału przy wykonywaniu ćwiczeń fizycznych. Ma dużą motywację do współzawodnictwa, lubi rywalizację w grach i sportach. Łatwo przyswaja sobie zasady gier i zabaw ruchowych. Interesuje się wydarzeniami sportowymi, tanecznymi, teatralnymi oraz gwiazdami z tych dziedzin. Chętnie ogląda zawody taneczne lub sportowe. 

Piękny taniec, jego harmonia, koordynacja, elastyczność również świadczą o wysokiej inteligencji kinestetycznej. Takie dziecko ma ruchy pełne gracji, płynne i harmonijne. Lubi zabawy rytmiczne i taneczne, podczas których szybko uczy się nowych kroków.

Umiejętność naśladowania, improwizowania pojawiające się w ruchu scenicznym są również jednym z przejawów tego rodzaju potencjału umysłowego.

Kinestetyk potrafi odzwierciedlać gestem i ruchem ciała stany, emocje, nastroje. Przejawia zdolności w kierunku pantomimy. Potrafi zobrazować ruchem rzeczywistość realną lub fantastyczną. Adekwatnie korzysta z komunikacji niewerbalnej, wykorzystując gesty, ruchy i mimikę.

Chętnie odgrywa różne role i zgłasza się do przedstawień. Bierze w nich aktywny udział próbując reżyserować i wyznaczać role innym uczestnikom.

Dużą wagę przywiązuje do publicznych wystąpień i nie ma tremy.

Sprawności manualne, czyli dobra koordynacja pracy rąk, sprawność manualna i manipulacyjna także świadczą o wysokim potencjale inteligencji kinestetycznej. Takie dziecko w sposób zręczny posługuje się przyborami i narzędziami. Mówi się o nim, że jest uzdolnione technicznie i manualnie.

Takie dzieci najefektywniej uczą się przez ruch.

Jak można rozwijać inteligencję kinestetyczną u dziecka?

  • wykonując wspólnie z dzieckiem różne ćwiczenia fizyczne.
  • uczestnicząc w zajęciach sportowych, grupowych i indywidualnych.
  • biorąc udział w zabawach orientacyjno-porządkowych.
  • uczestnicząc w ćwiczeniach dramowych, inscenizacjach.
  • bawiąc się w role.
  • biorąc udział w zabawach rytmicznych, rytmiczno- muzycznych i tanecznych.
  • wykonując zadania manualne, czyli pisząc, rysując, malując.
  • budując z różnych kloców.
  • dając okazję dziecku do wycinania, klejenia.
  • wyrażając emocje za pomocą ruchu.
  • bawiąc się z piłką, np. ucząc się żonglowania i innych sztuczek piłkarskich.
  • bawiąc się w zabawy wymagające refleksu.
  • rozpoznając kształty i faktury przez dotyk.
  • ucząc się piosenek, wierszyków na pamięć z wykorzystaniem klaskania, pstrykania palcami lub rytmicznego wystukiwania.
  • wprowadzając dziecko w czynności rzemieślnicze: robienie biżuterii z makaronu, tkactwo, krawiectwo, modelarstwo. Wszystko na miarę możliwości malucha.
  • wspólnie z dzieckiem gotując, robiąc wypieki, dekorując torty i inne desery.
  • angażując dzieci do pomocy przy czynnościach konserwatorskich i porządkowych przy urządzeniach typu: hulajnoga, rower.

Czy dostrzegasz w swoim dziecku potencjał inteligencji kinestetycznej?

Jakie zabawy z wymienionych wyżej należą do waszych ulubionych?

🙂 Dajcie znać w komentarzu.

Źródła:

Thomas Armstrong; 7 rodzajów inteligencji; e-book; 2009

Iwona Czaj-Chudyba; Jak rozwijać zdolności dziecka?; WSiP; Warszwa 2009

Danuta Czelakowska; Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w początkowym okresie edukacji. Rozpoznawanie i kształcenie; Oficyna Wydawnicza „Impuls”; Kraków 2007

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.