W tym roku powrót do szkoły jest inny niż w latach ubiegłych. Dzieci potrzebują większego wsparcia, uwagi i życzliwości od dorosłych.

Przygotowując pierwszaka do nowej roli rozmawiajcie o szkole. Opowiedz dziecku o swoich doświadczeniach, ale jedynie o tych dobrych. Jeśli takich nie masz, skorzystaj z literatury dziecięcej.

Weźcie udział w spotkaniach adaptacyjnych organizowanych przez niektóre placówki. Zajrzyjcie do strony internetowej szkoły. Obejrzyjcie zdjęcia, filmy, zróbcie wirtualną wycieczkę po placówce, jeśli jest taka możliwość.

Przed rozpoczęciem roku szkolnego, przygotuj z dzieckiem wyprawkę szkolną. Uwzględnij jego upodobania. Jeśli będzie mogło samo wybrać wzór na plecaku, piórniku itp., będzie czuło się ważne i zaangażowane w przygotowania.

Wspólnie zaaranżujcie miejsce do nauki domowej. Uwzględnij wszystkie ergonomiczne wymagania dla Twojego dziecka. To będzie dobra okazja do rozmowy o profilaktyce zdrowia. Za chwilę Twoje dziecko będzie spędzać w pozycji siedzącej dużo czasu.

Celebrujcie ten dzień. Zaplanujcie po uroczystościach szkolnych wyjście na lody, na ulubiony plac zabaw. Zadbaj o miłe skojarzenia. To zbuduje motywację i dobre wspomnienia.

Bądź z dzieckiem pierwszego dnia najdłużej, jak to jest możliwe. Zachowaj pozytywny nastrój i opanowanie. Bądź wsparciem emocjonalnym dla swojego małego ucznia. Pod żadnym pozorem nie strasz dziecka szkołą, panią, kolegami.

Jeśli masz dziecko starsze, pamiętaj, że doświadczenie rozpoczęcia tego roku szkolnego będzie odmienne od wcześniejszych.

Po okresie nauki zdalnej uczniowie będą na nowo budować relacje ze sobą i z nauczycielami. Czas zdalnej nauki mógł zmienić układy towarzyskie. Powstały nowe sympatie, konflikty. Konieczna jest reintegracja zespołu klasowego. Nauczyciele są na to przygotowani i będą wspierać swoich uczniów, żeby powrót do szkoły był jak najmniej stresujący. Jeśli wiesz, że Twoje dziecko silnie przeżywa powrót do szkoły, daj o tym znać wychowawcy. Dzieci powinny być otoczone atmosferą spokoju i bezpieczeństwa w szkole i w domu. Współpraca tych obu środowisk jest obecnie szczególnie potrzebna.

Stres pojawiający się przy okazji rozpoczęcia roku szkolnego po tak długim okresie ograniczeń pandemicznych powinien być redukowany. Mózg dziecka nie przyswaja widomości tak jak mógłby, jeśli jest w stresie. Najpierw trzeba zadbać o dobrostan dzieci a później o rozwój. Początkowo mogą wystąpić: niepokój, drażliwość, płaczliwość, niechęć do szkoły, trudne zachowania. Dorośli powinni z dużą dawką empatii, tolerancji i zrozumienia pomóc uporać się dzieciom ze swoimi emocjami. Jest to sytuacja przejściowa.

W szkole i w domu powinno pojawić się dużo zabaw i aktywności obniżających napięcie emocjonalne:

Rozmowy o emocjach

Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu

Ćwiczenia relaksacyjne

Zabawy integrujące grupę – gry i zabawy zespołowe

Zajęcia artystyczne

Wycieczki w ciekawe miejsca

Spotkania towarzyskie – urodziny, imieniny, wydarzenia dla dzieci

W tym czasie nie należy przeciążać dzieci nauką i wymaganiami. Stopnie powinny pojawić się pod koniec września. Trzeba doceniać każdy wysiłek i wszelkie pozytywne zjawiska społeczne, które pojawią się w odbudowywanych relacjach. Doceniajcie nabyte kompetencje w czasie nauczania zdalnego. Korzystajcie z nich.

Po okresie reintegracyjnym nauczyciele zdiagnozują ewentualne zaległości. Warto przygotować sobie rozsądny plan uzupełniania ich. Dzieci nie są odpowiedzialne za powstanie zaległości.

Systematycznie dowiaduj się o postępach i ogólnym funkcjonowaniu Twojego dziecka. Czujność opiekunów pomoże w porę uchwycić zagrożenia, które mogą pojawić się po powrocie do szkoły. To trudny czas dla młodych ludzi. Współpraca z nauczycielami, pedagogiem i psychologiem szkolnym jest konieczna.

Niepowodzenia dziecka nie są porażką rodzicielską. Są jedynie wyzwaniem do zmiany metody, poszukania nowych sposobów rozwiązywania problemów. Warto skorzystać z konsultacji z doświadczonym profesjonalistą.

Jeśli czujesz, że fachowe wsparcie jest Ci teraz potrzebne, kliknij: https://www.dzieckokreatywne.pl/oferta/

Źródło:

M.K.O.; Jak pomoc uczniom wrócić do nauczania stacjonarnego w szkole, poradnik dla nauczycieli i dyrektorów szkół; Warszawa 2021

Udostępnij:

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *